Vertaisryhmät

Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestää syöpäpotilaille ja omaisille/läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja. HUOM ! Ryhmätoiminta järjestetään ainakin alkuvuodesta etäyhteyksin Teamsin kautta korona-ajan vuoksi. Linkki lähetetään sähköpostiin samana päivänä kun ryhmä tai luento järjestetään. Katso tarkemmat tiedot tapahtumat/ajankohtaista-osiosta.

Vertaistukiryhmissä voi keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Lähtökohtaisesti ryhmät on tarkoitettu syöpäpotilaille, joiden sairastumisesta on alle viisi vuotta. Ilmoittautumiset päivää ennen ryhmän kokoontumista, jos ei ole toisin mainittu, p. 014 3330 220 tai syopayhdistys@kessy.fi

Sopukka-ryhmä

Sopukka on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän vanhempiensa ryhmä, jonka toiminnasta vastaa Keski-Suomen Syöpäyhdistys. Sopukka-ryhmä järjestää virkistystoimintaa ja vertaistukea perheille. Sopukan toiminnasta ilmoitetaan perheille kirjeitse.

Lisätietoa toiminnasta neuvontahoitajalta p.050 3529 117 tai syopayhdistys@kessy.fi

Lapsipotilaiden perheiden rekisterin tietosuojaseloste

Elämässä eteenpäin

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia ja etsiä voimavaroja yhdessä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ohjaajana neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen. Kokoontumiset keskiviikkoisin 13.1., 10.2., 10.3., 14.4. ja 26.5. klo 16.00-17.30.

Vertaisryhmä rintasyöpään sairastuneille

Yhteistyössä Rintasyöpäyhdistyksen kanssa. Kokoontumiset 20.1., 24.2., 31.3., 28.4. ja 26.5. klo 17.00-18.30.

Ohjaajina vertaisohjaajat Eija Takala ja Else Turtiainen

Vertaistapaamiset levinnyttä rintasyöpää sairastaville

Yhteistyössä Rintasyöpäyhdistyksen kanssa. Kokoontumiset 27.1., 24.3. ja 19.5. klo 17.00-19.00.

Ohjaajina kokemusasiantuntija Riina Vakkilainen ja vertaistukihenkilö Anne Kinnunen. Ilmoittautuminen p.040 7166 438, riina.vakkilainen@gmail.com

Vertaistapaamiset läheisille

Kokoontumiset 11.2., 18.3. ja 15.4. klo 17.00-18.30. Ohjaajana neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen

Vertaistapaamiset nuorille aikuisille: Fuck Cancer -kahvit

Tapahtuma ei vaadi ennakkoilmoittautumista. Tapaamisten ohjauksesta huolehtivat nuorten aikuisten toiminnasta vastaava työntekijä.

Kokoontumiset tiistaisin 19.1., 23.2., 30.3., 20.4. ja 25.5. klo 16.30-18.00. Lisätietoja p. 050 5914 180, marika.raitio@kessy.fi

Jooga

Jooga järjestetään verkon kautta parillisina viikkoina torstaisin alkaen 14.1. klo 16.00-17.00. (Saliin mahtuu 10 joogaajaa tulojärjestyksessä. Jooga järjestetään Studio Laiven tiloissa Kympinkatu 7). Joogaryhmä on avoin kaikille syöpään sairastuneille ja osallistujille maksuton. Joogaryhmä soveltuu kaiken tasoisille eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvitse välttämättä olla. Tule siis rohkeasti kokeilemaan ja pysähtymään hetkeksi itsesi äärelle. Ilmoittautumiset syöpäyhdistykselle p. 014 3330 220.

Rentoutusryhmä

Rentoutus toteutuu joka toinen viikko verkon kautta parittomina viikkoina torstaisin alkaen 21.1. klo 16-17. Ryhmäohjaajina toimivat JAMK:n fysioterapiaopiskelijat.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen p. 014 3330 220 tai syopayhdistys@kessy.fi

Lymfajumppa

Tiistaisin (26.1. alkaen) klo 17.00-18.00 verkon kautta. Tavoitteena on rintasyöpäleikkauksen jälkeisen lymfaturvotuksen hallinta. Ryhmäohjaajina JAMK:n fysioterapiaopiskelijat.

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään.   Siskot – syöpään sairastuneet naiset tukemassa toisiaan.

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia.

Naisten ryhmät maakunnissa

Jämsä

Ryhmä on avoin vertaistukiryhmä. Yhdessä tekemistä keskustellen luottamuksellisessa ryhmässä. Kokoontumiset kuukauden 1. tiistai klo 17.30 Kosketien palvelutalolla (Koskentie 13, Jämsä)  Yhteyshenkilöt Hanna-Leena Rinteelä p. 0400 433 116 /hannaleena.rinteela@gmail.com ja Sirpa Hytönen p. 0400 995 941.

Joutsa

Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville naisille. Ryhmän kuukausi-ilta on kerran kuussa Lounaskahvila Hypoteekissa. Kokoontumisista ilmoitetaan Joutsan Seudussa. Yhteyshenkilönä toimii Tuula Lahtela p. 0400 708221. RoosaRouvien kuntosalivuoro Seniorikeskuksen peruttu toistaiseksi.

Äänekoski

• Naisten ryhmä alle (3v sairastumisesta) tiistaina 12.1.,9.3. ja 4.5. klo 17.30 Äänekosken kaupungintalolla huone 117.
  • Naisten ryhmä maanantaina 8.2. ja 19.4. klo 17.30 Suopunki, Suolahti.

Miesten ryhmät

Kokoontumiset toteutuvat paikallinen koronatilanne ja turvallisuus huolellisesti huomioiden. Lisätietoa ryhmien toiminnasta toiminnanjohtaja Immu Isosaarelta.

• Jyvässeudun heimoveljien ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B, 2. krs. joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko klo 18.00. Keskusteluja, luennoitsijoita elämän eri alueilta, tutustumiskäyntejä. Lisätietoja Olavi Keskiseltä p. 040 6212 099 ja yhdistyksen verkkosivuilta.
  • Ääneseudun heimoveljet, aamukahvi- ja keskustelutilaisuudet vertaisryhmätapaamisina kuukauden ensimmäinen tiistai klo10.00 Äänekosken kaupungintalolla kahvion kokoushuoneessa. Lisätietoja Jarmo Eskelinen p. 040 5177 458 /jarmo.eske1947@gmail.com tai Sisä-Suomen – lehden Seuratoiminta -palstalla.
  • Joutsan Kankeromiehet on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa Lounaskahvila Hypoteekissa, kuukausi-illoissa on aina mukana lääkäri. Kuntosalivuoro Seniorikeskuksessa peruttu toistaiseksi. Sauvakävely joka tiistai klo 16, lähtö urheilukentältä. Tapahtumista ilmoitetaan paikallislehti Joutsan Seudussa. Yhteyshenkilö Seppo Pänkäläinen, p. 0400 787664, seppo.pankalainen@pp.inet.fi

Vertaisryhmien asiakasrekisterin tietosuojaseloste