Vertaisryhmät

Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestää syöpäpotilaille ja omaisille/läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Sopukka-ryhmä

Sopukka on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän vanhempiensa ryhmä, jonka toiminnasta vastaa Keski-Suomen Syöpäyhdistys. Sopukka-ryhmä järjestää virkistystoimintaa ja vertaistukea perheille. Sopukan toiminnasta ilmoitetaan perheille kirjeitse.

Lisätietoa toiminnasta neuvontahoitajalta p.050 5914180 tai syopayhdistys@kessy.fi

Sopukan vanhempien edustajana toimii Arja Sorvari p. 0400 874 789, Marika Raitio 044 5350799 ja Sarita Rajala 045 1203882.

23.9. Päivä syöpään sairastuneen lapsen läheisille
– Päivään voi osallistua kaikki syöpään sairastuneen lapsen läheiset, päivän ohjelma on maksuton.
– Ilmoittautumiset 15.9. mennessä p. 014 3330 220 tai syopayhdistys@kessy.fi
– Psykologin, sairaanhoitajan ja syöpälapsen vanhemman puheenvuorot

Elämässä eteenpäin

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia ja etsiä voimavaroja yhdessä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ohjaajana neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen. Kokoontumiset Syöpäyhdistyksen tiloissa keskiviikkoisin 23.8., 27.9., 25.10. ja 22.11. klo 16.30–18.00.

Ilmoittautumiset päivää ennen ryhmän kokoontumista p. 014 3330 220/ 050 3467 170 tai sähköpostilla riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Keskusteluryhmä nuorille/työikäisille syöpään sairastuneille ja läheisille

Yhdessäoloa, keskustelua, tietoa ja asioiden jakamista eri teemojen puitteissa. Kokoontumiset Syöpäyhdistyksen tiloissa tiistaisin 29.8., 26.9., 24.10. ja 28.11. klo 17–18.30. Ohjaajana ryhmässä toimii neuvontahoitaja Marika Raitio.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset p. 014 3330 220/ 050 5914 180 tai sähköpostilla marika.raitio@kessy.fi

Avoin keskusteluryhmä rintasyöpään sairastuneille

Ohjaajina vertaistukiohjaaja Sari Ouli ja neuvontahoitaja Sirpa Tuomainen. Kokoontumiset Syöpäyhdistyksen tiloissa tiistaisin 5.9., 3.10. ja 7.11. klo 18.00–20.00.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset kaksi päivää ennen ryhmän kokoontumista p. 050 3529 117 tai sähköpostilla sirpa.tuomainen@kessy.fi

Avoin keskusteluryhmä suolistosyöpään sairastuneille avanne- ja vastaavasti leikatuille

Ryhmään osallistuja voi jakaa omia kokemuksia ja löytää uusia voimavaroja samassa tilanteessa olevien kanssa. Syöpäyhdistys järjestää ryhmän kokoontumiset yhteistyössä Keski-Suomen Ilco ry:n (avanneyhdistys) kanssa.

Ohjaajina ryhmässä toimivat vertaistukihenkilö Riitta Kaijalainen-Vainikainen ja neuvontahoitaja Sirpa Tuomainen. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa torstaisin 14.9., 26.10. ja 16.11. klo 17.30–19.30.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset viimeistään kaksi päivää ennen ryhmän kokoontumista p. 050 3529 117 tai sirpa.tuomainen@kessy.fi

Syöpään sairastuneiden läheisten ryhmä

Ryhmässä on mahdollisuus kuulla, puhua ja jakaa kokemuksia samankaltaisessa tilanteessa olevien kesken. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa torstaina 7.9. sekä tiistaina 10.10. ja 5.12. klo 16.30–18.00. Ohjaajana ryhmässä toimii neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset p. 050 3467 170 tai riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Lymfajumppa

Lymfajumppailta leikkauksen jälkeisestä lymfaturvotuksesta kärsiville. Vetäjinä vertaistukihenkilö Heidi Vekkeli ja lymfaterapeutti Eija Olkkonen. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa maanantaina 18.9. sekä keskiviikkona 8.11. klo 17.00–18.30.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset kaksi päivää ennen ryhmän kokoontumista p. 050 3529 117/sirpa.tuomainen@kessy.fi tai p. 014 3330 220.

Melanoomaan sairastuneiden keskusteluryhmä

Suomen Syöpäpotilaat ry ja Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestävät keskusteluiltoja melanoomaan sairastuneille ja heidän omaisilleen Syöpäyhdistyksen tiloissa keskiviikkona 20.9. ja 15.11. klo 18.00–20.00.

Ryhmän ohjaajana toimii Sirpa Yksjärvi. Ilmoittautuminen ennakkoon sähköpostilla sirpa.yksjarvi@gmail.com tai p. 050 5588 008.

Pieni Askel eteenpäin

Ryhmä on tarkoitettu syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen, joilla arkeen palaaminen sairastumisen jälkeen on ajankohtaista. Hoitojen päätyttyä tulevaisuus saattaa pelottaa ja tuntua epävarmalta. Pieni Askel on terapeuttinen ryhmä, jossa etsitään ja otetaan käyttöön voimavaroja ja kykyjä, joita ei ehkä ole koskaan itsellä oivaltanut olevan. Tavoitteena on palauttaa kyky elää elämään eikä vai selviytyä siitä.

Ryhmän ohjaajana toimii terapeutti Hannele Arvekari. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa torstaisin alkaen 21.9., 28.9., 5.10., 12.10., 19.10. tai 23.10., 2.11. ja 7.12. klo 17.30–19.30.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset 11.9. mennessä sähköpostilla hannele.arvekari@cancer.fi tai p. 050 4655 553. Osallistumismaksu 30 €/henk.

Naisten ryhmät maakunnissa

Jämsä

Jämsän seudun naistenryhmä kokoontuu kuukauden 1. tiistai klo 17.30 Koskentien palvelutalolla Jämsässä. Yhteyshenkilöt Raija-Liisa Virtanen p. 040 7661 379 ja Hanna-Leena Rinteelä p. 0400 433 116

Joutsa

Naisten ryhmä RoosaRouvat kokoontuu kerran kuussa Hypoteekissa, yhteyshenkilö Tuula Lahtela p. 0400-708221. Kuntosalivuoro kerran viikossa Seniorikeskuksessa.

Äänekoski

Alle kolme vuotta sitten syöpään sairastuneille naisille tarkoitettu ryhmä kokoontuu Äänekosken kaupungintalolla huone 117 tiistaisin 15.8., 19.9., 10.10. ja 7.11. klo 17.30

Miesten ryhmät

Eturauhassyöpäpotilaat

Lisätietoa ryhmien toiminnasta toiminnanjohtaja Immu Isosaarelta.

• Jyvässeudun heimoveljien ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B, 2. krs. joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko klo 18.00. Keskusteluja, luennoitsijoita elämän eri alueilta, tutustumiskäyntejä. Lisätietoja Olavi Keskiseltä p. 014 215 792 ja Keskisuomalainen-lehden Seurat-palstalla.
  • Ääneseudun heimoveljet, aamukahvi-keskustelutilaisuudet vertaisryhmätapaamisina kuukauden ensimmäinen tiistai klo 10.00, Äänekosken kaupungintalon kokoushuone 116. Syksy 2017: 5.9., 3.10., 2.11. ja 5.12. Kuntosalivuoro maanantaisin  klo 10.30-11.30 ja torstaisin klo 10.00-11.00 liikuntatalon Hurrikaani salissa. Lisätietoja Sisä-Suomen Lehden seuratoimintapalstalla. Tiedustelut Jarmo Eskelinen p. 040 5177 458.
  • Jämsän seudun miesten ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset Koskentien palvelutalolla (Koskentie 13, Jämsä) pääsääntöisesti joka kuukauden 1. keskiviikko klo 18.  Syksyn 2017 tapaamiset 6.9., 4.10., 1.11. ja torstaina 7.12. Yhteyshenkilö Toivo Lehtinen, p. 040 5934 696. Toiminnasta ilmoitetaan kaupunkilehti Vekkarin seuratoimintapalstalla.
  • Joutsan Kankeromiehet on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa Lounaskahvila Hypoteekissa. Kuntosalivuoro Seniorikeskuksessa joka tiistai klo 16.00-17.00. Kokoontumisista ilmoitetaan paikallislehti Joutsan Seudussa. Yhteyshenkilö Seppo Pänkäläinen puh. 0400 787 664