Vertaisryhmät

Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestää syöpäpotilaille ja omaisille/läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmissä voi keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Lähtökohtaisesti ryhmät on tarkoitettu syöpäpotilaille, joiden sairastumisesta on alle viisi vuotta.

Ryhmiin ilmoittautumiset viimeistään ryhmän kokoontumista edeltävänä arkipäivänä klo 12.00 mennessä, ellei toisin mainita: syopayhdistys@kessy.fi tai p. 014 3330 220. Ryhmät kokoontuvat, kun ilmoittautuneita on vähintään kolme. Tarkistathan mahdollisesti muuttuvat tiedot verkkosivujemme ajankohtaista-osiosta

Sopukka-ryhmä

Sopukka on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän vanhempiensa ryhmä, jonka toiminnasta vastaa Keski-Suomen Syöpäyhdistys. Sopukka-ryhmä järjestää virkistystoimintaa ja vertaistukea perheille. Sopukan toiminnasta ilmoitetaan perheille sähköpostilla tai kirjeitse.

Yhdistyksellämme on runsaasti jäsenetuja lapsen sairastuttua. Lisätietoja verkkosivuillamme www.keski-suomensyopayhdistys.fi. tai tiina.julin@kessy.fi tai p. 050 5914 180

Ryhmät kokoontuvat Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen tiloissa, os. Kilpisenkatu 5 B 9, 40100 Jyväskylä, jos ei muuta mainita.

Elämässä eteenpäin

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia ja etsiä voimavaroja yhdessä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ohjaajana neuvontahoitaja Elina Valkonen. Kokoontumiset keskiviikkoisin 24.1., 21.2., 20.3., 17.4. ja 15.5. klo 16.00–17.30.

Vertaistapaamiset nuorille aikuisille: Fuck Cancer -kahvit

Vertaisryhmä syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18-40 vuotiaille nuorille aikuisille.  Kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Tapaamisten ohjauksesta huolehtivat nuorten aikuisten toiminnasta vastaava työntekijä. Kokoontumiset 30.1., 27.2., 26.3., 23.4., 28.5. ja 18.6. klo 16.30–18.00.  Lisätietoja Virpi Legra p. 050 3529 117.

Vertaisryhmä rintasyöpään sairastuneille

Yhteistyössä Rintasyöpäyhdistyksen kanssa. Kokoontumiset keskiviikkoisin 31.1., 28.2., 27.3., 24.4. ja 22.5. klo 17.00–18.30. Ohjaajina vertaisohjaajat Else Turtiainen. Toteutus yhteistyössä Rintasyöpäyhdistys Europa Donnan kanssa.

Vertaistapaamiset levinnyttä rintasyöpää sairastaville

Kokoontumiset maanantaisin 22.1., 19.2., 25.3., 22.4. ja 20.5 klo 17.00–19.00.  Ohjaajana kokemusasiantuntija Riina Vakkilainen. Toteutus yhdessä Rintasyöpäyhdistys Europa Donnan kanssa.

Avoin kohtaamispaikka kaikille, joita syöpä koskettaa

Kokoontumiset tiistaisin  23.1., 20.2., 26.3., 23.4. ja 28.5. klo 13.00–14.30. Tule yksin tai ystävän kanssa. Mukana yhdistyksen vertaisohjaaja. Ei ennakkoilmoittautumista.

Keuruun vertaisryhmä syöpään sairastuneille

Kokoontumiset keskiviikkoisin 17.1. ja 20.3. klo 16.00–17.30, Matkailukeskus Kamana, Kangasmannilantie 4, sekä 29.5. klo 16.00–17.30 Partiotalo, Kangasmannilantie 2. (Huom. sisälle nousu portaita pitkin, ei liuskaa). Ohjaajana yhdistyksen sairaanhoitaja. Lisätietoja ja ilmoittautumiset viimeistään edellisenä päivänä klo 12.00 syopayhdistys@kessy.fi / p. 014 3330 220.

Rentoutta ja vetreyttä joogasta syöpään sairastuneille tai syövän sairastaneille

Tervetuloa mukaan lempeälle joogakurssille 7.3.-18.4.2024. Pääset nauttimaan aloittelijaystävällisistä ja helpoista joogaharjoituksista Studio Laivella tai virtuaalisesti oman kodin rauhassa. Harjoituksissa saat liikkua rauhallisesti kehoa kuunnellen ja hengitystä aistien. Liikkeet sulattelevat jumeja erityisesti niskahartiaseudulta sekä selän ja lantion alueelta. Lisäksi jooga kutsuu mieltä rauhoittumaan ja asettumaan levolliseen tilaan.

Tapaamiset torstaisin 7.3., 14.3., 21.3., 4.4., 11.4. ja 18.4. klo 15–16. Huom. tuntia ei ole 28.3.

Sitovat ilmoittautumiset 2.2.2024 mennessä yhdistyksen toimistoon syopayhdistys@kessy.fi tai 014 3330 220 (ma-to klo 9–15). Enimmäisosallistujamäärä studiolla 14 henkeä. Kurssi toteutuu, mikäli ilmoittautuneita on vähintään kuusi henkeä. Etälinkit lähetetään ilmoittautuneille.

Kurssia tukee taloudellisesti Lions Club Jyväskylä/ Jyvässeutu.

Omavastuu on 20 euroa/ hlö koko kurssin ajalta.

Studio Laive: Kympinkatu 7, 40320 Jyväskylä (Autoliikenne studiolle Kankaankadun kautta, Kankaankatu 12) p. 041 319 5253. www.studiolaive.fi

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään.   Siskot – syöpään sairastuneet naiset tukemassa toisiaan.

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia.

Naisten ryhmät maakunnissa

Jämsä

Avoin vertaistukiryhmä naisille, joiden sairastumisesta on alle kolme vuotta

Ryhmä kokoontuu kevätkaudella neljä kertaa, tiistaina 9.1., 13.2., 12.3. ja 9.4. klo 16.30–18.00 Jameksen tiloissa, Mottilantie 11, Jämsä. Ryhmässä voit vaihtaa luottamuksellisesti ajatuksia ja kokemuksia toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Ohjaajana vertaisohjaaja Riitta-Liisa Soikka. Lisätiedot ja ilmoittautumiset ryhmään viimeistään ryhmäkertaa edeltävänä perjantaina p. 040 7514 697, riittaliisa.soikka@gmail.com.

Joutsa

RoosaRouvat

Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville naisille. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa, paikasta ilmoitetaan Joutsan Seudussa. RoosaRouvien yhteyshenkilö Tuula Lahtela p. 0400 708 221. Kuntosalivuoro tiistaisin klo 17.00-18.00 Jousen alakerrassa.

Äänekoski

• Naisten ryhmä alle 3v sairastumisesta keskiviikkoisin  14.2., 17.4. ja 8.5. klo 17.30 Rinkeli, Torikatu 4, Äänekoski.
  • Naisten ryhmä alle 3v sairastumisesta 8.1., 4.3. ja 29.4. klo 17.30  Suopunki, Suolahti.

Miesten ryhmät

Kokoontumiset toteutuvat paikallinen koronatilanne ja turvallisuus huolellisesti huomioiden.

• Jyvässeudun Heimoveljien ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B, 2. krs. joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko 3.1., 7.2., 6.3. ja 3.4. klo 18.00. Toukokuun päivä sovitaan erikseen. Keskusteluja, luennoitsijoita elämän eri alueilta, tutustumiskäyntejä. Lisätiedot Harri Väisänen p.040 5776 619, harri.e.vaisanen@gmail.com ja yhdistyksen verkkosivuilta.
  • Ääneseudun Heimoveljet, aamukahvi- ja keskustelutilaisuudet vertaisryhmätapaamisina kuukauden ensimmäinen tiistai klo12.00 Äänekosken kaupungintalolla alakerran kahvion kokoushuoneessa. Lisätietoja Jarmo Eskelinen p. 040 5177 458 /jarmo.eske1947@gmail.com tai Sisä-Suomen – lehden Seuratoiminta -palstalla.
  • Joutsan Kankeromiehet, ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa, paikasta ilmoitetaan Joutsan Seudussa. Sauvakävely tiistaisin klo 16.00 alkaen, vaihtoehtona kuntosali Jousen alakerrassa klo 16.00.   Kankeromiesten yhteyshenkilö Seppo Pänkäläinen p. 0400 787 664.