Vertaisryhmät

Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestää syöpäpotilaille ja omaisille/läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Sopukka-ryhmä

Sopukka on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän vanhempiensa ryhmä, jonka toiminnasta vastaa Keski-Suomen Syöpäyhdistys. Sopukka-ryhmä järjestää virkistystoimintaa ja vertaistukea perheille. Sopukan toiminnasta ilmoitetaan perheille kirjeitse.

Lisätietoa toiminnasta neuvontahoitajalta p.050 5914180 tai syopayhdistys@kessy.fi

Sopukan vanhempien edustajana toimii Arja Sorvari p. 0400 874 789, Marika Raitio 044 5350799 ja Sarita Rajala 045 1203882.

Lapsipotilaiden perheiden rekisterin tietosuojaseloste

Vertaistapaamiset nuorille aikuisille – Fuck Cancer -kahvit

Keski-Suomen Syöpäyhdistys toteuttaa vertaistoimintaa nuorille aikuisille Sylva ry:n valtakunnallisen Fuck Cancer toimintamallin mukaisesti. Fuck Cancer -kahvit on syöpään sairastuneille nuorille aikuisille suunnattu tapahtuma ja kohtaamispaikka, jossa pääsee jakamaan ajatuksiaan muiden saman kokeneiden kanssa kahvi- tai teekupposen äärellä.

Tapahtuma ei vaadi ennakkoilmoittautumista ja mukaan voi tulla koko kahdeksi tunniksi tai vain osaksi aikaa itselleen sopivaksi hetkeksi. Tapaamisten ohjauksesta huolehtivat nuorten aikuisten toiminnasta vastaava työntekijä ja/tai koulutetut vapaaehtoiset.

Tapaamiset 27.3. alkaen yhdistyksen tiloissa klo 17-19. Kevään muut tapaamispäivät 24.4. ja 29.5.

Lisätietoa nuorille https://www.syopapotilaat.fi/potilasverkostot/nuoret-aikuiset-syopapootilaat-verkosto/

Elämässä eteenpäin

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia ja etsiä voimavaroja yhdessä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ohjaajana neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen. Kokoontumiset Syöpäyhdistyksen tiloissa keskiviikkoisin 9.1., 30.1., 20.2.,13.3., 10.4., 24.4. ja 28.5. klo 16.00 -17.30.

Ilmoittautumiset päivää ennen ryhmän kokoontumista p. 014 3330 220/ 050 3467 170 tai sähköpostilla riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Keskusteluryhmä syöpään sairastuneille naisille

Avoin vertaisryhmä kaiken ikäisille naisille. Ryhmä on tarkoitettu sinulle nainen, joka haluat jakaa tunteita ja kokemuksia muiden syöpään sairastuneiden kanssa ja saada voimia arkeen. Ryhmän voit osallistua kerran tai joka kerta oman halusi mukaan. Kokoontumiset 8.1., 5.2., 5.3.,16.4. ja 7.5. klo 18-20.

Ryhmän ohjaajana neuvontahoitaja Sirpa Tuomainen/vertaisohjaaja Sari Ouli.

Tiedustelut p. 050 3529 117 tai sähköpostilla sirpa.tuomainen@kessy.fi

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään.   http://www.siskola.fi/

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia.

Syöpään sairastuneiden läheisten ryhmä

Ryhmässä on mahdollisuus kuulla, puhua ja jakaa kokemuksia samankaltaisessa tilanteessa olevien kesken. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa 23.1., 27.2., 20.3., 17.4. ja 28.5. klo 16.30–18.00. Ohjaajana ryhmässä toimii neuvontahoitaja Marika Raitio tai Riitta-Liisa Sallinen

Tiedustelut p. 050 5914 180 tai sähköpostilla marika.raitio@kessy.fi tai 050 3467 170 tai sähköpostilla riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Lymfajumppa

Turvotusta vähentävä liikeharjoittelu on olennainen osa lymfaturvotuksen hoitoa ja hallintaa.

Tervetuloa harjoittelemaan lymfaturvotuksen hallintaa fysioterapiaopiskelijoiden ohjauksessa. Harjoitteet ovat kevyitä ja sopivat kaikille kunnosta riippumatta. Yksi tapaamisista sisältää kuntosaliohjausta. Voit osallistua joko yhdelle tai useammalle kerralle.

Ryhmä järjestetään syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B 9 tiistaisin 8.1. alkaen. Tiistaina 8.1. ja 15.1. poikkeuksellisesti klo 18.00-19.00, muulloin klo 17.00-18.00.

Tiedustelut p. 050 3467 170 tai riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Melanoomaan sairastuneiden keskusteluryhmä

Suomen Syöpäpotilaat ry ja Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestävät keskusteluiltoja melanoomaan sairastuneille ja heidän omaisilleen Syöpäyhdistyksen tiloissa 23.1., 13.3. ja 22.5. klo 18.00–20.00.

Ryhmän ohjaajana toimii Sirpa Yksjärvi. Ilmoittautuminen ennakkoon sähköpostilla sirpa.yksjarvi@gmail.com tai p. 050 5588 008.

Naisten ryhmät maakunnissa

Jämsä

Jämsän seudun naistenryhmä kokoontuu kuukauden 1. tiistai klo 17.30 Koskentien palvelutalolla Jämsässä. Yhteyshenkilöt Raija-Liisa Virtanen p. 040 7661 379 ja Hanna-Leena Rinteelä p. 0400 433 116

Joutsa

Naisten ryhmä RoosaRouvat kokoontuu kerran kuussa Hypoteekissa, yhteyshenkilö Tuula Lahtela p. 0400 708 221. Kuntosalivuoro kerran viikossa Seniorikeskuksessa.

Äänekoski

Alle kolme vuotta sitten syöpään sairastuneille naisille tarkoitettu ryhmä kokoontuu  tiistaisin 15.1., 12.2., 12.3.,3.4. ja 7.5. Äänekosken kaupungintalolla huone 117 klo 17.30.

Miesten ryhmät

Eturauhassyöpäpotilaat

Lisätietoa ryhmien toiminnasta toiminnanjohtaja Immu Isosaarelta.

• Jyvässeudun heimoveljien ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B, 2. krs. joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko klo 18.00. Keskusteluja, luennoitsijoita elämän eri alueilta, tutustumiskäyntejä. Lisätietoja Olavi Keskiseltä p. 014 215 792 ja Keskisuomalainen-lehden Seurat-palstalla.
  • Ääneseudun heimoveljet, aamukahvikeskustelutilaisuudet vertaisryhmätapaamisina Äänekoskella kuukauden ensimmäinen tiistai (8.1, 5.2., 5.3., 2.4. ja 7.5.) klo 10.00 kaupungintalolla kahvion kokoushuoneessa. Lisätietoja Sisä-Suomen Lehden seuratoimintapalstalla tai Jarmo Eskelinen p. 040 5177 458.
  • Jämsän seudun miesten ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset Koskentien palvelutalolla (Koskentie 13, Jämsä) pääsääntöisesti joka kuukauden 1. keskiviikko klo 18.00. Kevään 2019 tapaamiset 2.1., 6.2., 6.3., 3.4. ja toukokuussa luontoretki. Yhteyshenkilö Toivo Lehtinen, p. 040 5934 696. Toiminnasta ilmoitetaan kaupunkilehti Vekkarin seuratoimintapalstalla.
  • Joutsan Kankeromiehet on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa Lounaskahvila Hypoteekissa, kuukausi-illoissa on aina mukana lääkäri.
    •  -kuntosalivuoro joka tiistai klo 16.00–17.00 Seniorikeskuksessa
    • – perinteinen joulujuhla Lounaskahvila Hypoteekissa yhdessä RoosaRouvien kanssa.Tapahtumista ilmoitetaan paikallislehti Joutsan Seudussa. Yhteyshenkilö Seppo Pänkäläinen, p. 0400 787664, seppo.pankalainen@pp.inet.fi

Vertaisryhmien asiakasrekisterin tietosuojaseloste