Vertaisryhmät

Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestää syöpäpotilaille ja omaisille/läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Sopukka-ryhmä

Sopukka on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän vanhempiensa ryhmä, jonka toiminnasta vastaa Keski-Suomen Syöpäyhdistys. Sopukka-ryhmä järjestää virkistystoimintaa ja vertaistukea perheille. Sopukan toiminnasta ilmoitetaan perheille kirjeitse.

Lisätietoa toiminnasta neuvontahoitajalta p.050 5914180 tai syopayhdistys@kessy.fi

Sopukan vanhempien edustajana toimii Arja Sorvari p. 0400 874 789 ja Sarita Rajala 045 1203882.

Lapsipotilaiden perheiden rekisterin tietosuojaseloste

Vertaistapaamiset nuorille aikuisille – Fuck Cancer -kahvit

Keski-Suomen Syöpäyhdistys toteuttaa vertaistoimintaa nuorille aikuisille Sylva ry:n valtakunnallisen Fuck Cancer toimintamallin mukaisesti. Fuck Cancer -kahvit on syöpään sairastuneille nuorille aikuisille suunnattu tapahtuma ja kohtaamispaikka, jossa pääsee jakamaan ajatuksiaan muiden saman kokeneiden kanssa kahvi- tai teekupposen äärellä.

Tapahtuma ei vaadi ennakkoilmoittautumista ja mukaan voi tulla koko kahdeksi tunniksi tai vain osaksi aikaa itselleen sopivaksi hetkeksi. Tapaamisten ohjauksesta huolehtivat nuorten aikuisten toiminnasta vastaava työntekijä ja/tai koulutetut vapaaehtoiset.

Tapaamiset klo 17-19 Ravintola Sohwin kabinetti (Vaasankatu 21) 28.8., 25.9. ja 30.10. sekä syöpäyhdistyksen tiloissa kokoontuminen 27.11.

Lisätietoa nuorille https://www.syopapotilaat.fi/potilasverkostot/nuoret-aikuiset-syopapootilaat-verkosto/

Fuck Cancer-jooga

Joogaryhmä on avoin kaikille nuorena aikuisena syöpään sairastuneille ja osallistujille maksuton. Joogaryhmä soveltuu kaiken tasoisille eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvitse välttämättä olla. Tule siis rohkeasti kokeilemaan ja pysähtymään hetkeksi itsesi äärelle. Saliin mahtuu 16 joogaajaa tulojärjestyksessä. Jooga järjestetään Studio Laive:n tiloissa Kympinkatu 7, perjantaisin 13.9., 11.10., 8.11. ja 13.12 klo 16.00-17.00. Tervetuloa!

Lisätiedot neuvontahoitaja Marika Raitio p. 050 5914 180/marika.raitio@kessy.fi

Elämässä eteenpäin

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia ja etsiä voimavaroja yhdessä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ohjaajana neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa keskiviikkoisin 21.8., 18.9., 16.10., 13.11. ja 11.12. klo 16.00 -17.30.

Ilmoittautumiset päivää ennen ryhmän kokoontumista p. 014 3330 220/ 050 3467 170 tai sähköpostilla riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Suru- teemapäivä

Vertaistapaaminen sinulle, joka olet menettänyt läheisesi syöpään hiljattain tai viime vuosien aikana. Tule saamaan ja antamaan vertaistukea lauantaina 16.11. klo 10.00-15.00. Ryhmään mahtuu mukaan max. 12 hlöä. Päivässä mukana Suomen nuoret lesket ry:stä Sirpa Mynttinen ja yhdistyksen neuvontahoitajat.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen p. 050 346 7170/riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

IhaNaiset- teemaillat

Teemaillat on tarkoitettu syöpään sairastuneille naisille. Tapaamisissa sinulla on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia saman sairauden kokeneiden kanssa. Teemailtoja ohjaa neuvontahoitaja vierailevan asiantuntijan kanssa. Kokoontumisia syksyn aikana 3 kertaa eri teemoilla. Kokoontumiset 26.8., 30.9. ja 25.11. klo 17.00-19.00.

Tiedustelut p. 014 3330 220 / syopayhdistys@kessy.fi

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään.   http://www.siskola.fi/

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia.

Rintasyöpään sairastuneiden ensitiedon päivä

Ensitiedon päivä 23.10. klo 12.00-16.00 yhdistyksen tiloissa. Tilaisuus on tarkoitettu kaikille rintasyöpää sairastaville, joilla sairauden toteamisesta on enintään vuosi. Päivässä mukana yhdistyksen neuvontahoitajat, keskussairaalan asiantuntijahoitajia, lymfaterapeutti, vertaistukihenkilö, psykoterapeutti, rintaproteesi- ja liiviedustajat. Kahvitarjoilu.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset neuvontahoitaja Sirpa Tuomainen p. 050 352 9117/ sirpa.tuomainen@kessy.fi

Suolistosyöpään sairastuneiden avanne- ja vastaavasti leikattujen teemaillat

Suolistosyöpään sairastuneille järjestetään syksyn aikana kaksi teemoitettua tapaamista:

• torstaina 5.9. klo 17.30-19.30 ”Mikä suolistosyöpään sairastunutta mietityttää”. Teemaillassa paikalla toiminnanjohtaja Jenni Tamminen, Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistys ry.
  • torstaina 31.10 klo 17.30-19.30 ”Herkkävatsaisen ja suolistoleikatun ravitsemus”. Asiantuntijana paikalla ravitsemusterapeutti Nea Kurvinen, Keski-Suomen keskussairaala.

Tiedustelut p. 050 352 9117 tai sähköpostilla sirpa.tuomainen@kessy.fi

Teemailta syöpään sairastuneiden läheisille

Läheisen ihmisen sairastuminen vaatii voimia ja jaksamista. Sairastumisen myötä läheiset joutuvat käsittelemään suhdettaan sairauteen ja sairastuneeseen. On vaikea nähdä rakkaan ihmisen sairastuvan ja samalla oppia itsestään uusia piirteitä ja asenteita. Yksin ei tarvitse jäädä, vaan olemme tukena myös sairastuneen läheisille. Tervetuloa läheisten iltaan 11.9. klo 17.00-19.00 yhdistyksen neuvonta-asemalle.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen Marika Raitiolle p. 050 5914 18/ marika.raitio@kessy.fi

Elämä muutoksessa- ryhmätapaamiset

Ryhmätapaamiset on tarkoitettu naisille ja miehille, joilla syöpään sairastumisesta on alle 3 vuotta. Ryhmässä käsitellään sairauden tuomia muutoksia elämän eri osa-alueilla. Ryhmän ohjaajina toimii neuvontahoitaja ja vertaistukihenkilö. Tapaamiset yhdistyksen tiloissa 12.9., 26.9., 10.10. ja 7.11. klo 17.00-19.00.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset p. 050 352 9117/ sirpa.tuomainen@kessy.fi

Rentoutusryhmä

Haluatko hemmotella kehoasi ja mieltäsi. Tule nauttimaan hiljaisuudesta ja rentoutumaan. Ryhmä kokoontuu yhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B 9 tiistaisin 3.9, 24.9, 15.10, 5.11, 26.11 ja 17.12 klo 17.00-18.00. Mukaan ryhmään otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 10 ensimmäistä. Ohjaajana koulutettu rentoutusohjaaja Heli Myllylä.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset neuvontahoitaja Sirpa Tuomainen p. 050 352 9117 / sirpa.tuomainen@kessy.fi

Lymfajumppa

Turvotusta vähentävä liikeharjoittelu on olennainen osa lymfaturvotuksen hoitoa ja hallintaa. Tervetuloa harjoittelemaan lymfaturvotuksen hallintaa fysioterapiaopiskelijoiden ohjauksessa. Harjoitteet ovat kevyitä ja sopivat kaikille kunnosta riippumatta. Yksi tapaamisista sisältää kuntosaliohjausta. Voit osallistua joko yhdelle tai useammalle kerralle. Ryhmä järjestetään syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B 9 kerran viikossa syyskuusta alkaen.

Tiedustelut p. 050 3467 170 tai riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Naisten ryhmät maakunnissa

Jämsä

Ryhmä on avoin vertaistukiryhmä. Yhdessä tekemistä keskustellen luottamuksellisessa ryhmässä. Kokoontumiset kuukauden 1. tiistai klo 17.30 Koskentien palvelutalolla (Koskentie 13, Jämsä). 1.10. vieraana Kessyn neuvontahoitaja Sirpa Tuomainen aiheena rintasyövän ennaltaehkäisy ja rintojen omatarkkailun opastus. Yhteyshenkilö Hanna-Leena Rinteelä p. 0400 433 116/hannaleena.rinteela@gmail.com ja Sirpa Hytönen p. 0400 995 941.

Joutsa

Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville naisille. Ryhmän kuukausi-ilta kerran kuussa Hypoteekissa. Kokoontumisista ilmoitetaan Joutsan Seudussa. Yhteyshenkilönä toimii Tuula Lahtela p. 0400 708221. RoosaRouvien kuntosalivuoro Seniorikeskuksen kuntosalilla tiistaisin klo 15.00-16.00.

Äänekoski

Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville naisille (alle 3v. sairastumisesta) tiistaisin 13.8., 17.9., 8.10. ja 12.11. klo 17.30 Äänekosken kaupungintalolla huone 117.

Miesten ryhmät

Lisätietoa ryhmien toiminnasta toiminnanjohtaja Immu Isosaarelta.

• Jyvässeudun heimoveljien ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B, 2. krs. joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko klo 18.00. Keskusteluja, luennoitsijoita elämän eri alueilta, tutustumiskäyntejä. Lisätietoja Olavi Keskiseltä p. 014 215 792 ja Keskisuomalainen-lehden Seurat-palstalla.
  • Ääneseudun heimoveljet, aamukahvi- ja keskustelutilaisuudet vertaisryhmätapaamisina kuukauden ensimmäinen tiistai (3.9., 1.10., 5.11. ja 3.12.) klo10.00 Äänekosken kaupungintalolla kahvion kokoushuoneessa.Kuntosalivuorot maanantaisin ja torstaisin klo 9.00-10.00 Liikuntatalon Hurrikaani salissa. Keskusteluja, luentoja, tutustumiskäyntejä, retkiä yms. Lisätietoja Jarmo Eskelinen p. 040 5177 458.
  • Jämsän seudun miesten ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset Koskentien palvelutalolla (Koskentie 13, Jämsä) pääsääntöisesti joka kuukauden 1. keskiviikko (4.9., 2.10., 6.11. ja 4.12.) klo 18.00. Jouluruokailu 16.11. ja joulumyyjäiset 7.12. Yhteyshenkilö Toivo Lehtinen, p. 040 5934 696 tai toivo.lehtinen5@gmail.com
  • Joutsan Kankeromiehet on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Ryhmän kuukausi-ilta kerran kuussa Hypoteekissa. Kokoontumisista ilmoitetaan Joutsan Seudussa. Kankeromiesten kuntosalivuoro Seniorikeskuksen kuntosalilla tiistaisin klo 16.00-17.00. Yhteyshenkilönä toimii Seppo Pänkäläinen p. 0400 787664 tai seppo.pankalainen@pp.inet.fi

Vertaisryhmien asiakasrekisterin tietosuojaseloste