Vertaisryhmät

Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestää syöpäpotilaille ja omaisille/läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmissä voi keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Lähtökohtaisesti ryhmät on tarkoitettu syöpäpotilaille, joiden sairastumisesta on alle viisi vuotta. Ilmoittautumiset päivää ennen ryhmän kokoontumista, jos ei ole toisin mainittu, p. 014 3330 220 tai syopayhdistys@kessy.fi

Sopukka-ryhmä

Sopukka on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän vanhempiensa ryhmä, jonka toiminnasta vastaa Keski-Suomen Syöpäyhdistys. Sopukka-ryhmä järjestää virkistystoimintaa ja vertaistukea perheille. Sopukan toiminnasta ilmoitetaan perheille kirjeitse.

Lisätietoa toiminnasta neuvontahoitajalta p.050 5914 180 tai syopayhdistys@kessy.fi

Lapsipotilaiden perheiden rekisterin tietosuojaseloste

Elämässä eteenpäin

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia ja etsiä voimavaroja yhdessä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ohjaajana neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen. Kokoontumiset keskiviikkoisin 17.8., 14.9., 19.10. ja 23.11. klo 16.00-17.30.

Vertaistapaamiset nuorille aikuisille: Fuck Cancer -kahvit

Vertaisryhmä syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18-40 vuotiaille nuorille aikuisille. Tapaamisten ohjauksesta huolehtivat nuorten aikuisten toiminnasta vastaava työntekijä.

Kokoontumiset 30.8., 26.9., 25.10. ja 29.11. klo 16.30-18.00. Lisätietoja p. 050 5914 180, marika.raitio@kessy.fi

Vertaisryhmä rintasyöpään sairastuneille

Yhteistyössä Rintasyöpäyhdistyksen kanssa. Kokoontumiset 31.8., 28.9., 26.10. ja 30.11. klo 17.00-18.30.

Ohjaajina vertaisohjaajat Else Turtiainen ja Elina Peränen.

Vertaistapaamiset levinnyttä rintasyöpää sairastaville

Kokoontuminen 22.9. klo 17.00-18.30. Ohjaajana kokemusasiantuntija Riina Vakkilainen. Rintasyöpäyhdistyksen kanssa.

Lempeää hyvinvointia-ryhmä syöpään sairastuneille

Tässä suljetussa ryhmässä kokeilemme yhdessä lavista ja joogaa. Lisäksi pohdimme terveellisten elämäntapojen, liikunnan, ravitsemuksen ja levon merkitystä omalle hyvinvoinnille.

Kokoontumiset tiistaisin:

4.10. klo 16.30-18.30

18.10. klo 17.30-19.00

1.11. klo 17.30-19.00

22.11. klo 17.30-19.00

Sitovat ilmoittautumiset 20.9. mennessä syopayhdistys@kessy.fi tai p. 014 3330 220

Terapeuttinen ryhmä syöpään sairastuneille

Kokoontumiset 13.9., 27.9., 11.10., 27.10., 8.11. ja 1.12. klo 17.00-18.30.

Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille henkilöille, jotka haluavat löytää uusia keinoja suhtautumisessa sairauteen sekä tutkia mielen rakenteitaan terapeuttisesti ja hoitavasti poikkitaiteellisten ja kehollisten menetelmien avulla.

Ryhmä on suljettu ja vaitiolovelvollinen. Ryhmä käynnistyy, mikäli sitovia ilmoittautumisia tulee to 11.8.2022 mennessä vähintään viisi.  Ryhmään osallistumisen omavastuu on koko ryhmän ajalta yhteensä 25 euroa. Ryhmän toimintaa tukee taloudellisesti Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen Naistoimikunta. Vetäjinä Päivi Ahola, kognitiivinen ryhmäpsykoterapeutti, yksilökuvataidepsykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti

Iida Luhanko, perhe- ja paripsykoterapeutti, joogaohjaaja, seksuaalineuvoja.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset tähän ryhmään neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen, p. 050 3467 170, riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Vertaistapaamiset läheisille

Kokoontumiset 15.9. ja 17.11. klo 18.00-19.30.

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään.   Siskot – syöpään sairastuneet naiset tukemassa toisiaan.

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia.

Naisten ryhmät maakunnissa

Jämsä

Avoin vertaistukiryhmä naisille

Ryhmä kokoontuu joka kuukauden 1. tiistai klo 17.30 Jameksen tiloissa, Mottilantie 11, Jämsä.  Kokoonnumme luottamuksellisessa ilmapiirissä juttelemaan. Aiheet tukevat henkistä ja fyysistä terveyttä sekä hyvinvointia. Alustajina kunkin aiheen asiantuntijoita. Yhteyshenkilöt Seija Turkki p. 040 8653 359, turkki.seija@gmail.com ja Anne Helimäki p. 050 3025 838, anneriitta2@gmail.com

Avoin vertaistukiryhmä naisille, joiden sairastumisesta on alle kolme vuotta

Ryhmä kokoontuu joka kuukauden 2.tiistai klo 16.30-18.30, Jameksen tiloissa, Mottilantie 11, Jämsä.  Vertaistukiryhmässä keskustellaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.  Joillakin kerroilla mukana on myös aiheen asiantuntija. Voit osallistua ryhmään silloin kun se sinulle sopii. Ohjaajana vertaistukihenkilö Riitta-Liisa Soikka. Lisätiedot ja ilmoittautumiset ryhmään viimeistään edellisviikon perjantaina p. 040 751 469, riittaliisa.soikka@gmail.com.

Joutsa

RoosaRouvat

Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville naisille. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa, paikasta ilmoitetaan Joutsan Seudussa. RoosaRouvien yhteyshenkilö Tuula Lahtela p. 0400 708 221.

Äänekoski

• Naisten ryhmä alle 3v sairastumisesta tiistaisin 6.9. ja 8.11. klo 17.30 Rinkeli, Torikatu 4, Äänekoski.
  • Naisten ryhmä alle 3v sairastumisesta maanantaisin 8.8. ja 3.10. klo 17.30 Suopunki, Suolahti.

Miesten ryhmät

Kokoontumiset toteutuvat paikallinen koronatilanne ja turvallisuus huolellisesti huomioiden. Lisätietoa ryhmien toiminnasta toiminnanjohtaja Anne Astikaiselta

• Jyvässeudun Heimoveljien ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B, 2. krs. joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko klo 18.00. Keskusteluja, luennoitsijoita elämän eri alueilta, tutustumiskäyntejä. Lisätiedot Harri Väisänen p.040 5776 619, harri.e.vaisanen@gmail.com ja yhdistyksen verkkosivuilta.
  • Ääneseudun Heimoveljet, aamukahvi- ja keskustelutilaisuudet vertaisryhmätapaamisina kuukauden ensimmäinen tiistai klo10.00 Äänekosken kaupungintalolla kahvion kokoushuoneessa. Lisätietoja Jarmo Eskelinen p. 040 5177 458 /jarmo.eske1947@gmail.com tai Sisä-Suomen – lehden Seuratoiminta -palstalla.
  • Joutsan Kankeromiehet, ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa, paikasta ilmoitetaan Joutsan Seudussa. Joka tiistai klo 16.00-17.00  kuntosalivuoro Seniorikeskuksessa ja sauvakävely klo 17.00 alkaen.  Elo-syyskuussa kesäolympialaiset. Kankeromiesten yhteyshenkilö Seppo Pänkäläinen p. 0400 787 664.
  • Jämsän seudun miesten ryhmä, kokoontuu joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona Jameksen tiloissa, Mottilantie 11 Jämsä, kello 18.00 keskustellen sekä nauttien hengen ja ruumiin ravintoa. Ohjaajana Immu Isosaari. Yhteyshenkilö Jouko Hytönen p. 045 2499 797, jhytonen4@gmail.com

Vertaisryhmien asiakasrekisterin tietosuojaseloste