Vertaisryhmät

Keski-Suomen Syöpäyhdistys järjestää syöpäpotilaille ja omaisille/läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Sopukka-ryhmä

Sopukka on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän vanhempiensa ryhmä, jonka toiminnasta vastaa Keski-Suomen Syöpäyhdistys. Sopukka-ryhmä järjestää virkistystoimintaa ja vertaistukea perheille. Sopukan toiminnasta ilmoitetaan perheille kirjeitse.

Lisätietoa toiminnasta neuvontahoitajalta p.050 5914180 tai syopayhdistys@kessy.fi

Sopukan vanhempien edustajana toimii Arja Sorvari p. 0400 874 789 ja Sarita Rajala 045 1203882.

Lapsipotilaiden perheiden rekisterin tietosuojaseloste

Elämässä eteenpäin

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omia kokemuksia ja etsiä voimavaroja yhdessä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ohjaajana neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa keskiviikkoisin 8.1., 12.2., 11.3., 8.4. ja 20.5. klo 16.00 -17.30.

Ilmoittautumiset päivää ennen ryhmän kokoontumista p. 014 3330 220/ 050 3467 170 tai sähköpostilla riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Vertaistuelliset teemaillat kaikille syöpään sairastuneille

Teemaillat on tarkoitettu syöpään sairastuneille miehille ja naisille. Tapaamisissa sinulla on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia toisten sairastuneiden kanssa. Teemailtoja ohjaa neuvontahoitaja / vieraileva asiantuntija. Kokoontumisia kevään aikana 4 kertaa eri teemoilla.

Tiedustelut p. 014 3330 220 / syopayhdistys@kessy.fi

• 17.2. klo 17.00-1900 Elämä muutoksessa. Mukana psykologi Raija Jansson.
  • 16.3. klo 17.00-19.00 Miten voimaannun?
  • 7.4. klo 17.00-18.15 Muistiterveyden avaimet. Alustajana muistiluotsi K-S Muistiyhdistykseltä.
  • 18.5. klo 17.00-19.00 Kaverista voimaa! Tule yhdessä ystävän/läheisen kanssa.

Muuttunut elämäntilanne – kun läheinen sairastuu

Läheisen ihmisen sairastuminen vaatii voimia ja jaksamista. Sairastumisen myötä läheiset joutuvat käsittelemään suhdettaan sairauteen ja sairastuneeseen. On vaikea nähdä rakkaan ihmisen sairastuvan ja samalla oppia itsestään uusia piirteitä ja asenteita. Yksin ei tarvitse jäädä, vaan olemme tukena myös sairastuneen läheisille.

Tervetuloa läheisten iltaan 12.3. klo 17.00-19.00 yhdistyksen neuvonta-asemalle. Mukana teemaillassa vieraileva kriisityöntekijä Kriisikeskus Mobilesta ja neuvontahoitaja.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen Sirpa Tuomainen p. 050 352 9117 / sirpa.tuomainen@kessy.fi

Vertaistapaamiset nuorille aikuisille – Fuck Cancer -kahvit

Keski-Suomen Syöpäyhdistys toteuttaa vertaistoimintaa nuorille aikuisille Sylva ry:n valtakunnallisen Fuck Cancer toimintamallin mukaisesti. Fuck Cancer -kahvit on syöpään sairastuneille nuorille aikuisille suunnattu tapahtuma ja kohtaamispaikka, jossa pääsee jakamaan ajatuksiaan muiden saman kokeneiden kanssa kahvi- tai teekupposen äärellä.

Tapahtuma ei vaadi ennakkoilmoittautumista ja mukaan voi tulla koko kahdeksi tunniksi tai vain osaksi aikaa itselleen sopivaksi hetkeksi. Tapaamisten ohjauksesta huolehtivat nuorten aikuisten toiminnasta vastaava työntekijä ja/tai koulutetut vapaaehtoiset.

Tapaamiset yhdistyksellä 29.1., 26.2., 25.3., 22.4. ja 27.5. klo 17.00-19.00.

Lisätietoa nuorille http://www.syopapotilaat.fi/potilasverkostot/nuoret-aikuiset-syopapootilaat-verkosto/

Fuck Cancer-jooga

Joogaryhmä on avoin kaikille nuorena aikuisena syöpään sairastuneille ja osallistujille maksuton. Joogaryhmä soveltuu kaiken tasoisille eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvitse välttämättä olla. Tule siis rohkeasti kokeilemaan ja pysähtymään hetkeksi itsesi äärelle. Saliin mahtuu 16 joogaajaa (6 paikkaa Fuck Cancer-nuorille, 10 paikkaa kaikenikäisille). Jooga järjestetään Studio Laive:n tiloissa Kympinkatu 7, torstaisin 9.1., 23.1., 6.2., 20.2., 5.3., 19.3., 2.4., 16.4., 7.5. ja 28.5. klo 16.45-17.45. Tervetuloa!

Ilmoittautumiset ja lisätiedot p. 014 3330 220.

Rentoutusryhmä

Haluatko hemmotella kehoasi ja mieltäsi. Tervetuloa rauhoittumaan, nauttimaan ja oppimaan rentoutumisen taitoja. Ryhmä kokoontuu 23.1., 13.2., 17.3., 9.4. ja 7.5. yhdistyksellä klo 17.00-18.00.Ryhmän vetäjänä toimii jooga- ja meditaatio-ohjaaja Anna Manninen

Lisätiedot ja ilmoittautuminen Sirpa Tuomainen p. 050-352 9117 /sirpa.tuomainen@kessy.fi

Lymfajumppa

Turvotusta vähentävä liikeharjoittelu on olennainen osa lymfaturvotuksen hoitoa ja hallintaa.

Tervetuloa harjoittelemaan lymfaturvotuksen hallintaa fysioterapiaopiskelijoiden ohjauksessa. Harjoitteet ovat kevyitä ja sopivat kaikille kunnosta riippumatta. Voit osallistua joko yhdelle tai useammalle kerralle.

Ryhmä järjestetään syöpäyhdistyksen tiloissa tiistaisin alkaen 14.1.

Tiedustelut p. 050 3467 170 tai riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Äijäliike

Miehet liikkeelle löytämään liikunnan iloa ja voimaa arkeen. Ryhmässä tutustutaan voimaharjoitteluun turvallisessa ilmapiirissä muiden syöpään sairastuneiden miesten kanssa.

Ryhmän alkamisajankohdasta ja paikasta ilmoitetaan tarkemmin helmikuussa yhdistyksen facebookissa ja verkkosivuilla.

Lisätiedot Hannele Arvekari p. 050 5167 878 / hannele.arvekari@kessy.fi

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään.   http://www.siskola.fi/

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia.

Naisten ryhmät maakunnissa

Jämsä

Ryhmä on avoin vertaistukiryhmä. Yhdessä tekemistä keskustellen luottamuksellisessa ryhmässä. Kokoontumiset kuukauden 1. tiistai klo 17.30 Kosketien palvelutalolla (Koskentie 13, Jämsä) Kevään 2020 tapaamiset 7.1. Bingo, 4.2. Ystävyys, 3.3. Naiseus, 7.4. Vierailu Emppikselle, 5.5. Kesän avaus. Yhteyshenkilöt Hanna-Leena Rinteelä p. 0400 433 116 /hannaleena.rinteela@gmail.com ja Sirpa Hytönen p. 0400 995 941.

Joutsa

Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville naisille. Ryhmän kuukausi-ilta on kerran kuussa Lounaskahvila Hypoteekissa. Kokoontumisista ilmoitetaan Joutsan Seudussa. Yhteyshenkilönä toimii Tuula Lahtela p. 0400 708221. RoosaRouvien kuntosalivuoro Seniorikeskuksen kuntosalilla tiistaisin klo 15.00-16.00.

Äänekoski

Naisten ryhmä alle (3v sairastumisesta) tiistaina 14.1.,10.3. ja 5.5. Äänekosken kaupungintalolla huone 117 klo 17.30 ja Suopunki Suolahti maanantaina 17.2. ja 6.4. klo 17.30.

Miesten ryhmät

Lisätietoa ryhmien toiminnasta toiminnanjohtaja Hannele Arvekarilta.

• Jyvässeudun heimoveljien ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset syöpäyhdistyksen tiloissa Kilpisenkatu 5 B, 2. krs. joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko klo 18.00. Keskusteluja, luennoitsijoita elämän eri alueilta, tutustumiskäyntejä. Lisätietoja Olavi Keskiseltä p. 040 6212 099 ja Keskisuomalainen-lehden Seurat-palstalla.
  • Ääneseudun heimoveljet, aamukahvi- ja keskustelutilaisuudet vertaisryhmätapaamisina kuukauden ensimmäinen tiistai (7.1, 4.2., 3.3., 7.4. ja Kuntosalivuorot maantaisin ja torstaisin klo 9.00-10.00 Liikuntatalon Hurrikaani salissa. Lisätietoja Jarmo Eskelinen p. 040 5177 458 /jarmo.eske1947@gmail.com tai Sisä-Suomen – lehden Seuratoiminta -palstalla.5.5.) klo10.00 Äänekosken kaupungintalolla kahvion kokoushuoneessa.
  • Jämsän seudun miestenryhmä kaikille syöpää sairastaville miehille. Kokoontumiset pääsääntöisesti joka kuukauden 1. keskiviikko klo 18.00 Koskentien palvelutalolla (Koskentie 13). Kevään 2020 tapaamiset 8.1., 5.2., 4.3., 1.4. ja toukokuussa nokipannukahvit. Yhteyshenkilö Toivo Lehtinen p. 040 5934 696 tai toivo.lehtinen5@gmail.com. Toiminnasta ilmoitetaan kaupunkilehti Vekkarin seuratoimintapalstalla
  • Joutsan Kankeromiehet on tarkoitettu kaikille syöpää sairastaville miehille. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa Lounaskahvila Hypoteekissa, kuukausi-illoissa on aina mukana lääkäri. Kuntosalivuoro joka tiistai klo 16.00–17.00 Seniorikeskuksessa. Tapahtumista ilmoitetaan paikallislehti Joutsan Seudussa. Yhteyshenkilö Seppo Pänkäläinen, p. 0400 787664, seppo.pankalainen@pp.inet.fi

Vertaisryhmien asiakasrekisterin tietosuojaseloste