Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajilta saat tietoa syövästä, tukea ja neuvontaa.

Toimintamme tavoitteena on tukea hyvää elämää syövästä huolimatta ja syöpä huomioiden. Annamme tietoa, tukea ja ohjausta syöpään sairastuneille, heidän perheilleen ja läheisilleen sekä kaikille, joita syöpä koskettaa.

Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajat ovat koulutukseltaan sairaanhoitajia. He tukevat sinua ja läheisiäsi syövän hoitopolun eri vaiheissa. Hoitajan kanssa käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia eivätkä edellytä syöpäyhdistyksen jäsenyyttä. Muistathan varata oman henkilökohtaisen käyntiajan, jotta voimme palvella Sinua kiireettä.

Neuvontahoitajan kanssa voit keskustella yhdistyksen toimistolla Kilpisenkadulla, maakuntavastaanotoilla, sairaala Novassa, etäyhteyksin, sähköpostitse tai puhelimessa. Teemme myös kotikäyntejä.

Neuvontahoitajan palvelut

– Kriisi- ja tukikeskustelut sairastuneen ja läheisten kanssa
– Lapset puheeksi -menetelmän käyttö keskusteluissa
– Tukihenkilöiden koulutus ja välitys
– Ohjaus Syöpäjärjestöjen ja Kelan syöpäkursseille
– Tietoa syövän perinnöllisestä alttiudesta. Tarvittaessa ohjaamme lisätutkimuksiin.
– Rintaproteesin sovitus- ja välityspalvelu rintaleikatuille naisille.

Neuvontahoitajien vastaanotot eri terveysasemilla

Joutsa            31.1.            27.3.         30.5.
Jämsä              9.1.            13.3.          15.5.
Keuruu           17.1.           20.3.         29.5.
Saarijärvi       16.1.           19.3.          14.5.
Viitasaari       25.1.           21.3.         30.5.
Äänekoski     24.1.            27.3.         29.5.

Varaathan myös maakuntavastaanotolle ajan toimistoltamme ma-to klo 9-15

Käynnit sairaalassa

Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja on tavattavissa keskustelua ja neuvontaa varten seuraavasti:

• Sairaala Novassa maanantaisin ja keskiviikkoisin . Ajanvaraus sairaalan hoitajien kautta.
  • Kyllön osastolla 1 tarvittaessa.

Apua ja tukea syöpään sairastuneen läheiselle

Kun perheenjäsenellä on syöpä, se vaatii voimia ja jaksamista myös läheiseltä.  Yksin ei tarvitse jäädä, sillä olemme tukena myös sairastuneen läheisille.

• Neuvontahoitajiemme vastaanotolle voit tulla maksutta keskustelemaan kaikista sairauden herättämistä ajatuksista, kysymyksistä ja tunteista. Olet tervetullut joko sairastuneen kanssa tai yksin.
  • Syöpään sairastuneen läheisenä voit saada tueksesi vertaistukijan tai saattohoidon tukihenkilön.

Ota yhteyttä neuvontahoitajiin

Neuvontahoitaja Virpi Legra p. 050 3529 117, virpi.legra@kessy.fi

Neuvontahoitaja Elina Valkonen p. 050 3467 170, elina.valkonen@kessy.fi

Neuvontahoitaja Tiina Julin p. 050 5914 180, tiina.julin@kessy.fi

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
  • Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin

Neuvontatoiminnan asiakasrekisterin tietosuojaseloste (pdf)

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu Kaikki syovästä-sivustolla auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan Kaikki Syövästä-sivustolle .

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista, hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku Kaikki syövästä-sivustolla

Rintasyöpäpotilaan hoitopolku

Täältä löydät tietoa rintasyövästä, sen hoidosta ja seurannasta. Hoitopolkuun on kuvattu yleisin hoidonkulku KSSHP:ssä.

Kulje rintasyöpäpotilaan hoitopolku Kaikki syövästä-sivustolla