Tukihenkilötoiminta

Syöpään sairastunut ja hänen läheisensä tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen.

Tietyissä tilanteissa kuunteleva korva ja myötätuntoinen läsnäolo ovat tärkeintä apua, mitä sairastunut voi saada. Keski-Suomen Syöpäyhdistys välittää vertaistukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä -tapaamisia. Välitämme myös kotihoidon tukihenkilöitä. Sairauden pitkittyessä tai saattohoitovaiheessa oleville kotihoidon tukihenkilöt antavat henkistä tukea, auttavat pienissä kodin toimissa ja tukevat omaisten jaksamista.

Vertaistukihenkilö

Saman sairauden läpikäynyt osaa tietyissä tilanteissa parhaiten auttaa toista sairastunutta ja hänen läheistään. Vertaistukihenkilöt auttavat sairastuneita ja heidän läheisiään löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa.

Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastuneen läheisiä.

Tukihenkilöt ovat

• vapaaehtoisia
  • tehtäväänsä koulutettuja
  • vaitiololupauksen antaneita.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen.

Tapaaminen voidaan sopia Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen tiloihin tai esimerkiksi sairaalaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Vertaistukitoimintaa ohjataan ja organisoidaan ammattimaisesti. Keski-Suomen Syöpäyhdistys kouluttaa tukihenkilöitä säännöllisesti. Voit luottaa siihen, että tukihenkilömme toimivat vastuullisesti.

Haluaisitko itsellesi tukihenkilön? Täytä lomake, otamme sinuun yhteyttä

Lisäksi vertaistukihenkilöt ovat tavattavissa Jyväskylän Keskussairaalan osastolla 15 ja Päiväsairaalassa viikoittain.

Haluaisitko itse ryhtyä tukihenkilöksi?

Seuraava tukihenkilökoulutus syksyllä 2017.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissämme voit keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Tule rohkeasti mukaan!

Vertaistukea muualla verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Vertaistalo auttaa potilaita ja heidän läheisiään löytämään tukea paikasta ja ajasta riippumatta. Sivuilla on hakukone, jolla etsiä apua.

Kotihoidon tukihenkilö

Kotihoidon tukihenkilöitä voi kysyä avuksi, jos sairaus pitkittyy tai potilas siirtyy saattohoitoon. Kotihoidon tukihenkilöt antavat henkistä tukea, auttavat pienissä kodin toimissa ja tukevat omaisten jaksamista. Kotihoidon tukihenkilö on yhdistyksen kouluttama vapaaehtoinen. Tukihenkilön saat ottamalla yhteyden toimintaa koordinoivaan neuvontahoitajaan.

Haluaisitko itsellesi tukihenkilön? Täytä lomake, otamme sinuun yhteyttä

Lisätietoja neuvontahoitajalta  p. 050 3467 170.