Kurssit ja ohjaus

Syöpäjärjestöt järjestävät Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tukemana syöpään sairastunteille ja heidän läheisilleen kuntoutumista tukevia kursseja eri puolilla Suomea. Syöpäjärjestöjen tarjoama kuntoutus on kurssimuotoista, joka täydentää julkisia kuntoutuspalveluita. Kuntoutus tukee syöpään sairastuneen toimintakykyä sairauden aikana ja sairaudesta toipuessa. Saat tietoa ja ohjausta juuri sinulle sopivasta syöpäkuntoutuksesta yhdistyksestämme. Keski-Suomessa kursseja järjestää Keski-Suomen Syöpäyhdistys Laukaan Peurungassa.

Ohjaus syöpäkuntoutukseen

Kuntoutus on tavoitteellista toimintaa, jolla tavoitellaan hyvää elämää syövästä huolimatta. Kuntoutukseen ohjaus, kuten itse kuntoutuskin, on aina maksutonta. Siihen on oikeutettu jokainen sairastunut iästä, sairaudesta ja asuinpaikasta riippumatta. Kuntoutuksen ohjaus auttaa löytämään helpommin juuri Sinun kuntoutumistasi edistävät palvelut (esim. Kelan ja Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennus kurssitoiminta, vertaistukiryhmät, oman kotipaikkakunnan tukipalvelut).

Varaa aika ohjaukseen

Keski-Suomen Syöpäyhdistys p. 014 3330 220, syopayhdistys@kessy.fi

Voit selailla koko vuoden kursseja kurssioppaasta: Syöpäjärjestöjen kurssiopas 2024 (pdf)

Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssit  2024

• Elämässä eteenpäin -kurssi uusiutunutta tai levinnyttä syöpää sairastaville 20.-24.5.2024, Peurunka, Laukaa. Hakuaika päättyy 19.4.2024.

Kurssi on tarkoitettu uusiutunutta tai levinnyttä syöpää sairastaville, joilla sairastumisesta on kulunut enintään viisi vuotta, tai sairaus on uusiutunut. Kurssille voi hakea mitä tahansa syöpäsairaustyyppiä sairastavat miehet ja naiset.

Kurssi on maanantaista perjantaihin kestävä laitoskuntoutuskurssi. Vastaavana ohjaajana toimii syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Lisäksi kurssilla on mukana monialainen joukko erityistyöntekijöitä, kuten psykologi, ravitsemusterapeutti ja onkologi.

Kurssin tavoitteena on löytää keinoja kohdata muuttunut elämäntilanne, vahvistaa tunnetta siitä, että omaan hyvinvointiin voi vaikuttaa ja hyvää elämää on mahdollista elää syövästä huolimatta. Kurssi tarjoaa vertaistukea samassa tilanteessa olevilta muilta kurssilaisilta ja syöpään liittyvää tietoa ammattilaisilta.

Kurssilla työskennellään itsenäisesti ja ryhmässä, keskustellaan asiantuntijoiden kanssa, rentoudutaan ja liikutaan monipuolisesti sisätiloissa ja luonnossa.

Kurssi on  Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tuotoilla tuettu ja siten osallistujille maksuton. Osallistuja määrä on maksimissaan 12 henkilöä. Valinta kurssille toteutetaan hakemuksen ja tarvittaessa henkilökohtaisen haastattelun perusteella.

Hakemuslomake kurssille 20.-24.5.2024

• Hyvinvoinnin avaimet-kurssi eläkeikäisille syöpää sairastaville 9.-13.9.2024, Peurunka, Laukaa. Hakuaika päättyy 8.8.2024.

Kurssi on tarkoitettu eläkeikäisille syöpään sairastuneille, joilla sairastumisesta on kulunut enintään viisi vuotta, tai sairaus on uusiutunut. Kurssille voi hakea mitä tahansa syöpäsairaustyyppiä sairastavat miehet ja naiset.

Kurssi on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tuotoilla tuettu ja siten osallistujille maksuton. Osallistuja määrä on maksimissaan 12 henkilöä. Valinta kurssille toteutetaan hakemuksen ja tarvittaessa henkilökohtaisen haastattelun perusteella.

Hakemuslomake kurssille 9.-13.9.2024

• Liikunnallinen avokurssi kurssitapaamiset seitsemän kertaa viikoittain 17.9.2024 alkaen yksi seurantatapaaminen noin kuukauden kuluttua kurssin päättymisestä.

Kurssin toteutuminen varmistetaan myöhemmin. Kurssille ei voi vielä hakea.

• Lynchin syndrooman kantajien yksilökurssi Suomen Suolistosyöpäyhdistys Colores ry:n kanssa marraskuussa 2024

Kurssi on tarkoitettu henkilöille, joilla on Lynchin syndrooma ja olet sairastanut yhden, useamman tai et vielä yhtään siihen liittyvää syöpää. Kurssilla saat tietoa Lynchin syndroomasta ja sen vaikutuksista elämän eri osa-alueilla. Tarkempia tietoja kurssista myöhemmin.

Kurssien toteutumisen edellytyksenä on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) avustus.

Kaikille kursseille voi hakea myös täyttämällä tulostettavan hakemuslomakkeen hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille (pdf).
Hakulomake Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämille kursseille palautetaan osoitteeseen syopayhdistys(at)kessy.fi tai osoitteeseen Keski-Suomen Syöpäyhdistys ry, Kilpisenkatu 5 B 9, 40100 Jyväskylä

Syöpäjärjestöjen kurssiopas 2024 (pdf)
Katso kurssitarjontaa Kaikki syövästä-sivustolta

Kelan kurssit

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132). Liitteeksi tarvitaan lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma. Hakulomakkeet toimitetaan viimeistään kuusi viikkoa ennen kurssin alkua Kelan toimistoon, joka tekee päätöksen.

Katso Kelan kurssitarjonta Kelan-sivustolta
Katso syöpää sairastavien sopeutumisvalmennuskurssit Kelan-sivustolta
Hakemuslomake KU132 (pdf)

Lomakkeen saat myös yhdistyksen toimistosta tai sairaalan sosiaalityöntekijältä.

Tietosuojaselosteet. Kurssitoiminnan osalta henkilötietojen käsittely koskee Asiakas- ja asiakashankintarekisteri.