Kuntoutuskurssit ja kuntoutusohjaus

Syöpäjärjestöt järjestävät Veikkauksen tukemana syöpään sairastunteille ja heidän läheisilleen kuntoutumista tukevia kursseja eri puolilla Suomea. Syöpäjärjestöjen tarjoama kuntoutus on kurssimuotoista, joka täydentää julkisia kuntoutuspalveluita. Kuntoutus tukee syöpään sairastuneen toimintakykyä sairauden aikana ja sairaudesta toipuessa. Saat tietoa ja ohjausta juuri sinulle sopivasta syöpäkuntoutuksesta yhdistyksestämme. Keski-Suomessa kuntoutuskursseja järjestää Keski-Suomen Syöpäyhdistys. Kursseja järjestetään keväisin ja syksyisin Laukaan Peurungassa.

Huomioimme poikkeusajan vaatimat turvallisuustoimet kursseillamme.

Noudatamme koronavirusepidemiasta johtuvia tehostettuja hygieniaohjeita, riskiryhmäsuosituksia ja turvaetäisyyksiä. Ohjeestamme näet, miten voit ilmoittautua ja osallistua kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaamme syksyllä 2020.

Ohjeet kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaan osallistumisesta

Ohjaus syöpäkuntoutukseen

Kuntoutus on tavoitteellista toimintaa, jolla tavoitellaan hyvää elämää syövästä huolimatta. Kuntoutukseen ohjaus, kuten itse kuntoutuskin, on aina maksutonta. Siihen on oikeutettu jokainen sairastunut iästä, sairaudesta ja asuinpaikasta riippumatta. Kuntoutuksen ohjaus auttaa löytämään helpommin juuri Sinun kuntoutumistasi edistävät palvelut (esim. Kelan ja Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennus kurssitoiminta, vertaistukiryhmät, oman kotipaikkakunnan tukipalvelut).

Varaa aika ohjaukseen

Keski-Suomen syöpäyhdistys p. 014 3330 220, syopayhdistys@kessy.fi

Neuvontahoitaja Riitta-Liisa Sallinen p. 050 3467 170, riitta-liisa.sallinen@kessy.fi

Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutuskurssit 2020

Parantumatonta syöpää sairastavien yksilökurssi

24.-28.8.2020 Peurungan kuntoutuskeskus, Peurungantie 85, Laukaa.

Kurssi on tarkoitettu parantumatonta syöpää sairastaville miehille ja naisille, jotka elävät sairauden kanssa hoitoja saaden.

Kurssi on maanataista perjantaihin kestävä laitoskuntoutuskurssi. Vastaavana ohjaajana toimii syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Kurssilla on mukana myös monialainen joukko muita asiantuntijoita, kuten psykologi, ravitsemusterapeutti ja onkologi.

Kurssin tavoitteena on vahvistaa fyysisiä ja henkisiä voimavaroja ja tunnistaa asioita, jotka auttavat elämään hyvää elämää syövästä huolimatta. Samassa tilanteessa olevilta muilta kurssilaisilta on mahdollisuus saada vertaistukea ja ammattilaisilta tietoa sekä parantumattomaan syöpään liittyen että palliatiivisesta hoidosta.

Kurssilla työskennellään itsenäisesti ja ryhmässä, keskustellaan asiantuntijoiden kanssa, rentoudutaan ja liikutaan monipuolisesti sisätiloissa ja luonnossa.

Kurssi on Veikkauksen tuotoilla tuettu ja siten osallistujille maksuton. Osallistuja määrä on maksimissaan 12 henkilöä. Valinta kurssille toteutetaan hakemuksen ja tarvittaessa henkilökohtaisen haastattelun perusteella.

Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille (pdf)

Hakuaika päättyy 28.7.2020

Eläkeikäisten syöpää sairastavien yksilökurssi

7.-11.9.2020 Peurungan kuntoutuskeskus, Peurungantie 85, Laukaa.

Kurssi on tarkoitettu eläkeikäisille syöpään sairastuneille, joilla sairastumisesta on kulunut enintään viisi vuotta, tai sairaus on uusiutunut. Kurssille voi hakea mitä tahansa syöpäsairaustyyppiä sairastavat miehet ja naiset.

Kurssin tavoitteena on löytää keinoja kohdata muuttunut elämäntilanne, vahvistaa tunnetta siitä, että omaan hyvinvointiin voi vaikuttaa ja hyvää elämää on mahdollista elää syövästä huolimatta. Kurssi tarjoaa vertaistukea samassa tilanteessa olevilta muilta kurssilaisilta ja syöpään liittyvää tietoa ammattilaisilta.

Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille (pdf)

Hakuaika päättyy 7.8.2020.

Kuntoutuskursseille haetaan Syöpäjärjestöjen syöpäkuntoutuslomakkeella, jonka voi täyttää sähköisesti Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille (pdf).  Tarvittaessa lomakkeita voi noutaa Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen toimistolta (Kilpisenkatu 5 B 9), tilata puhelimitse puh. 014-3330220 tai sähköpostilla syopayhdistys(at)kessy.fi.

Hakulomake Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämille kursseille palautetaan osoitteeseen syopayhdistys(at)kessy.fi tai osoitteeseen Keski-Suomen Syöpäyhdistys ry, Kilpisenkatu 5 B 9, 40100 Jyväskylä

Syöpäjärjestöjen kurssiopas 2020
Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea

Kelan kurssit

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132). Liitteeksi tarvitaan lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma. Hakulomakkeet toimitetaan viimeistään kuusi viikkoa ennen kurssin alkua Kelan toimistoon, joka tekee päätöksen.

Kelan kurssitarjonta
Hakemuslomake KU132

Lomakkeen saat myös yhdistyksen toimistosta tai sairaalan sosiaalityöntekijältä.

Sopeutumisvalmennustoiminnan asiakasrekisterin tietosuojaseloste
Suostumukseesi perustuva henkilötietojesi käsittely sopeutumisvalmennuskurssien yhteydessä