Periytyvyysneuvonta

Periytyvyysneuvonnan tavoitteena on selvittää, onko henkilöllä perinnöllinen syöpäalttius, eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään.

Nykyarvioiden mukaan perinnöllinen alttius liittyy vain noin kymmeneen prosenttiin tavallisista syövistä.

Lue lisää syövän perinnöllisyydestä Kaikki Syövästä -sivustolta

Hoitaja kartoittaa sukusi riskin

Voit selvittää perinnöllisen syövän riskiä Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen periytyvyysneuvonnassa.

Syöpäjärjestöissä periytyvyysneuvontaa antavat siihen koulutetut sairaanhoitajat. Periytyvyysneuvonta on maksutonta. Varaa aika hoitajalle numerosta 014 3330 220.

Periytyvyysneuvonnassa sairaanhoitaja selvittää asiakkaalta syöpätapausten määrää suvussa. Olennaisia ovat tiedot neljästä sukupolvesta: itse asiakkaasta, hänen vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, asiakkaan omista lapsista sekä sisaruksista, sedistä, enoista ja tädeistä. Tärkeää on myös selvittää, mitä syöpää suvussa on esiintynyt ja minkä ikäisenä sukulaiset ovat syöpään sairastuneet.

Sairaanhoitaja lähettää asiakkaalle, jota syövän perinnöllisyys askarruttaa, postitse esitietolomakkeet ja ohjaa niiden täyttämisessä. Kun asiakas on selvittänyt lomakkeella kysytyt tiedot ja kirjannut ne, hän varaa ajan neuvontahoitajalta, joka piirtää riskejä havainnollistavan sukupuun. Piirros lähetetään perinnöllisyyteen erikoistuneelle asiantuntijalääkärille, joka arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja tekee tarvittaessa lähetteen yliopistosairaalaan jatkotutkimuksiin. Varsinaisen syöpäalttiuteen liittyvän perinnöllisyysneuvonnan asiakkaalle antaa perinnöllisyyslääkäri.

Lue lisää periytyvyysneuvonnasta Kaikki Syövästä -sivustolta