Tukihenkilöksi

Haluatko auttaa sairastunutta tai hänen läheistään muuttuneessa elämäntilanteessa? Tule mukaan Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen tukihenkilötoimintaan!

Tukihenkilöt ovat yhdistyksen kouluttamia vapaaehtoistyöntekijöitä. Koulutamme vertaistukihenkilöitä ja kotihoidon tukihenkilöitä.

Vertaistukihenkilö on sairastanut itse syövän ja ymmärtää oman kokemuksen kautta, mitä potilas käy läpi. Vertaistukihenkilönä voi toimia myös silloin, jos on nähnyt sairauden läheisen silmin.  Vertaistuen tavoitteena on syöpään sairastuneen tai hänen läheisensä selviytymisen tukeminen. Keskustelu vertaistukihenkilön kanssa antaa tukea ja voimavaroja, sillä vertaistukihenkilö on kokenut saman sairauden tai elämäntilanteen.

Kotihoidon tukihenkilö tarjoaa sairauden pitkittyessä ja saattohoitovaiheessa turvallista läsnäoloa, keskusteluseuraa ja apua päivittäisissä, arkisissa toimissa ja kodin askareissa. Hän tukee myös kuolevan omaisia.

Tukihenkilöt saavat myös toisistaan tukea. He kokoontuvat säännöllisesti ohjaajansa kanssa, ja yhdistys järjestää heille lisäkoulutusta sekä tarvittaessa työnohjausta. Keski-Suomen Syöpäyhdistys on myös tehnyt Tukihenkilon hyvinvointiopas -kirjasen tukihenkilöiden työn tueksi.

Tukihenkilöt eivät ota kantaa hoitoon tai lääketieteellisiin kysymyksiin ja heitä sitoo vaitiolovelvollisuus.

Haluatko kouluttautua tukihenkilöksi? Ota yhteyttä neuvontahoitajaan p. 050 5914 180.