Ääneseudun paikallisosasto juhli 30-vuotista taivaltaan 25.5.2023

Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen toiminnan yhtenä kivijalkana on aktiivinen ja vireä paikallisosastotoiminta.

Yhdistyksessä toimii tällä hetkellä neljä paikallisosastoa: Jyväskylän, Joutsan ja Jämsän sekä Ääneseudun paikallisosastot. Lisäksi yhdistyksellä on kerho Pihtiputaalla.
Toiminnassa olevista paikallisosastoista Ääneseudun osasto on tuorein, perustettu 11.3.1993.  Osaston perustamiskokouksen kutsui 30 vuotta sitten koolle Sirkka Pajuniemi. Kokouksen sihteerinä oli silloinen toiminnanjohtaja Hilja Vainio. Osaston johtokuntaan valittiin mm. Oili Kautto, joka on siitä alkaen ollut tämän osaston kantava voima.

Osaston toiminta on ollut alusta pitäen ripeää ja hyvin aktiivista. Luonteenomaista alkuvuosien toiminnalle oli tiivis yhteistyö julkisen terveydenhuollon kanssa sekä sen toiminnan tukeminen myös taloudellisesti. Syksyllä 93 osasto käynnisti radiohaastekampajan, jolla kerättiin varoja kipupumpun hankintaan. Kipupumppu lahjoitettiin tammikuussa 94 Äänekosken terveysasemalle. Paikallisosaston aktiivit järjestivät monenlaisia luentoja yhdessä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Aiheina olivat mm. rintasyöpä, raajojen turvotushoito, kehon ja mielen hyvinvointi, syöpäpotilaiden ravitsemus ja saattohoito. Näiden lisäksi alusta saakka esiteltiin aktiivisesti toimintaa ja järjestettiin erilaisia virkistystilaisuuksia.

Tänä päivänä paikallisosaston toiminnan keskiössä on monenlainen virkistystoiminta ja vertaisryhmätoiminta.  Viime vuonna Ääneseudun paikallisosaston voimin toimi neljä erilaista ryhmää. Ne kokoontuivat yhteensä noin 130 kertaa. Osallistumiskertoja ryhmissä oli yli 800. Toiminnan kivijalkana on edelleen kohtalotovereiden tukeminen ja vertaisuus kuten aiempinakin vuosikymmeninä.

Toiminnanjohtaja Anne Astikainen totesi tervehdyspuheessaan, että syöpäyhdistykset ja niiden paikallisosastot ovat ihmisille ainutlaatuisia paikkoja.

–  Olemme osa yhteisöä, jossa jokainen on välillä hauras. Saamme tarjota ja vastaanottaa tietoa, tukea ja toivoa. Toivo on keskeinen voima kaikenlaisissa elämäntilanteissa. Tieto auttaa monia jäsentämään muuttunutta elämäntilannetta. Tuen monet muodot antavat lohtua ja kokemuksen siitä, ettemme ole yksin.  Paikallisosastot ovat Keski-Suomen Syöpäyhdistykselle erityisen merkittäviä. Ne tavoittavat valtavan määrän ihmisiä. Ne tuovat tiedon, toivon ja tuen lähelle.

Juhlan juonsi Maija Piitulainen, joka lausui juhlassa myös runoja. Äänekosken seurakunnan tervehdyksen juhlaan toi kirkkoherra Elina

Tourunen. Palvelujohtaja (osallisuus ja verkostot) Nina Peränen Keski-Suomen hyvinvointialueelta korosti puheenvuorossaan järjestöjen ja kumppanuuksien merkitystä keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kannalta. Veeti Tarvainen ilahdutti juhlaväkeä haitarimusiikilla.

Paikallisosaston juhlassa ojennettiin myös ansiomitalit aktiivisesta

vapaaehtoistyöstä paikallisosaston hyväksi. Hopeisen ansiomerkin sai Marja-Leena Liimatainen ja kultaisen merkin saivat Paula Liimatainen sekä Maila Koskinen.  Kuvassa mitalin saajat paikallisosaston puheenjohtaja Oili Kauton ja yhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Astikaisen kanssa.

Kuvat: Riitta-Liisa Sallinen.