Kandela terapiapalveluiden ja Sylva ry:n tuore yhteistyö mahdollistaa matalan kynnyksen keskustelutukea syöpään sairastuneille

Kolmen setlementin perustama valtakunnallinen terapia- ja työyhteisöpalveluja tarjoava Kandela sekä alle 35-vuotiaille syöpään sairastuneille tukea valtakunnallisesti tarjoava Sylva ry ovat aloittaneet yhteistyön. Tavoitteena on tarjota syöpää sairastaville nuorille ja nuorille aikuisille matalan kynnyksen keskustelutukea sairauden eri vaiheissa.

– Terapiaan pääseminen on valitettavasti vaikeutunut tänä päivänä hyvin paljon. Jonot ovat
pitkiä ja apua joutuu pahimmillaan odottamaan jopa kuukausia. Yhteistyömme tavoitteena
oli luoda joustava malli, joka mahdollistaa syöpään sairastuneiden nuorten ja nuorten aikuisten sekä heidän läheistensä pääsyn palvelun piiriin ilman tarpeetonta odottamista,
Kandelan hallituksen puheenjohtaja Jussi Kemppainen kuvailee.

Syöpään sairastuminen on kriisi sairastuneelle ja hänen läheisilleen. Yksi hyvä keino käsitellä sairautta on keskustelutuki, jolla voidaan tarjota apua ja näkökulmia sairauden eri vaiheissa. Kandela tarjoaa valtakunnallisesti terapia- ja työyhteisöpalveluita, sekä monipuolista terapeuttista tukea erilaisissa elämäntilanteissa oleville nuorille, aikuisille, perheille ja
ryhmille. Sylvan kautta Kandelasta on mahdollista saada matalan kynnyksen keskustelutukea 1-5 kertaa.

– Syöpään sairastuneet nuoret ja nuoret aikuiset ovat puhuneet paljon siitä, kuinka keskustelutukea on vaikea saada etenkin hoitojen päättymisen jälkeen. Monesti hoidot “hoidetaan
pois alta” ja hoitojen jälkeen tuleekin tarve käydä kaikkea läpi. Myös lähestyvät kontrollit
saattavat herättää tarpeen keskustelulle, mutta aktiivista hoitokontaktia ei välttämättä
enää ole, kertoo Sylva ry:n Niina Vilkman.

Yhteistyön syntymistä edesauttoi Kandelan ja Sylvan yhteinen arvomaailma – ihmislähtöisesti tehtävä työ on molempien osapuolten toiminnan kivijalka. Yleishyödyllinen organisaatiopohja luo edellytykset turvalliselle ja luottamukselliselle yhteistyösuhteelle, jossa keskiössä ovat syövän sairastaneet nuoret ja nuoret aikuiset.

– Meille tärkeää yhteistyökumppanin valinnassa oli se, että jaamme yhteisen arvopohjan ja
toimimme samojen periaatteiden mukaan. Halusimme myös, että yhteistyökumppanillamme on erityisosaamista nuorten ja nuorten aikuisten kanssa toimimisesta sekä esimerkiksi seksuaalisuuteen ja identiteettiin liittyvistä kysymyksistä. Tästä syystä Kandela oli luonnollinen valinta ja olemme yhteistyöstä valtavan iloisia. On tärkeää tietää, että voimme tarjota kohderyhmällemme heidän kaipaamaansa tukea, iloitsee Vilkman.

– Näimme uuden yhteistyömuodon toimivana ratkaisuna helpottamaan terapeuttisen tuen
piiriin pääsyä valtakunnallisesti. Vastaava toimintamalli voisi tuoda helpotusta myös muiden järjestöjen ja toimijoiden terapiapalvelutarpeisiin, Kemppainen toteaa.

Kandelan taustayhteisöinä toimivat Vuolle Palvelut Oy (Oulu), Loisto setlementti ry (Helsinki) ja Pirkanmaan setlementtipalvelut Oy (Tampere).

Lisätietoja:
Jussi Kemppainen