Kansainvälinen lasten syövän päivä 15.2.

Tänään 15.2. vietetään kansainvälistä lasten syövän päivää. Päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta lasten syövistä ja muistuttaa, että lapsen sairastuessa syöpään koko perhe tarvitsee tukea.

Viime vuonna Suomessa 155 lasta sairastui syöpään ja 15 kuoli. Tänä vuonna päivän teema on ”nuori elämä tauolla”. Teema kuvastaa sitä, kun lapsella diagnosoidaan syöpä, koko elämä menee tauolle. Lapsi jää pois päiväkodista, koulusta, harrastuksista. Usein vanhemmista toinen jää pois työelämästä ja sisarusten elämä muuttuu, kun perheen elämä kulkee syövän sanelemin ehdoin.

Liigan jääkiekkoseurat ympäri Suomen tukevat syöpään sairastuneiden lasten asiaa vuosittain helmikuussa järjestettävissä otteluissa. Ottelut järjestetään yhteistyössä alueellisten syöpäsairaiden lasten vanhempainyhdistysten ja -kerhojen sekä alueellisten syöpäyhdistysten kanssa. Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen Sopukka-ryhmä on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän perheidensä vertaisryhmä.

Perjantaina 17.2. Sopukkalaiset ovat mukana JYP:in pelissä Lähi-Tapiola Areenalla Jyväskylässä. Aloituskiekon pääsee pudottamaan Vili 3 v.
Olemme hallilla tekemässä lipaskeräystä syöpälapsiperheiden virkistykseen. Myymme myös Kultanauhoja, jota kantamalla voit osoittaa tukesi syöpään sairastuneille lapsille.

Lue lisää valtakunnallisista tapahtumista Sylvan verkkosivulta