Kansainvälinen lasten syövän päivä 15.2.

Tänään 15.2. Kansainvälisenä lasten syövän päivänä haluamme muistuttaa siitä, että syöpään sairastuneen lapsen koko perhe tarvitsee tukea.

Viime vuonna Suomessa sairastui 162 lasta syöpään ja kuoli 25. Kun perheeseen diagnosoidaan syöpä, koko elämä menee tauolle. Päiväkoti, koulu ja harrastukset seisahtuvat. Kaikki huomio keskittyy sairauden hoitoon. Toinen vanhemmista jää todennäköisesti pois työelämästä ja keskittyy tukemaan ja hoitamaan lasta. Huomio sisaruksiin ja muuhun elämään on vähäisempää ja jää sairauden hoidon varjoon.

Tukea perheille tarjoavat sairaaloiden syöpäosastojen ohella paikalliset syöpäyhdistykset, vanhempain yhdistykset ja -kerhot, kunnat ja valtakunnallisessa tasolla Sylva ry.

*Keski-Suomen Syöpäyhdistyksellä Sopukka-ryhmä on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän perheidensä vertaisryhmä. Sopukka järjestää perheille virkistystoimintaa mm erilaisten retkien muodossa. Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen kautta syöpään sairastuneiden lasten perheet voivat myös hakea taloudellista tukea sairauden aiheuttamiin kuluihin. Lue lisää: https://www.keski-suomensyopayhdistys.fi/yhdist…/avustukset/

*Sylva ry on syöpään sairastuneiden lasten, nuorten, nuorten aikuisten ja heidän läheistensä yhdistys. Sylva ry:n alaisuudessa toimivan Sylva-säätiön tutkimusten mukaan perhe tarvitsee taloudellista, terapeuttista ja kokonaisvaltaista psykososiaalista tukea.

Tänä vuonna Sylva ry täyttää 40 vuotta. Juhlistamme syöpään sairastuneiden lasten vanhempien perustaman yhdistyksen taivalta kampanjoimalla ”Nuori elämä tauolla” – teemalla. Haluamme herättää jokaisen suomalaisen huomaamaan miltä tuntuu, kun elämä yhtäkkiä pysähtyy kuolemanvakavan sairauden edessä.

@sylva_ry #sylva #nuorielämätauolla