Keski-Suomen Syöpäyhdistys luopuu Syöpäjärjestöjen linjauksen mukaan luomitarkastuksista

Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajat ovat tarkastaneet useita vuosia luomia Jyväskylässä ja eri puolilla Keski-Suomen maakuntaa. Ihotarkastusten vaatima työmäärä on kasvanut niin suureksi, että on tullut tarve rajata yhdistyksemme toimintaa.

Keski-Suomen Syöpäyhdistys kuuluu Syöpäjärjestöihin, jossa linjataan valtakunnallisesti yhdistysten toimintaa. Neuvontapalvelut on yksi merkittävimmistä palveluista Syöpäjärjestöissä kuten myös Keski-Suomen Syöpäyhdistyksellä. Palvelun päätavoitteena on antaa tietoa ja psykososiaalista tukea syöpäpotilaille sekä heidän perheilleen ja läheisilleen. Toinen neuvontapalvelujen tärkeä tehtävä on valistaa syöpäriskeistä ja tehdä terveyden edistämistyötä.

Syöpäjärjestöjen linjauksen mukaisesti Keski-Suomen Syöpäyhdistys luopuu asteittain luomitarkastuksista Keski-Suomessa. Syksyn 2020 aikana tarjoamme yksittäisiä luomihuolipäiviä yhdistyksemme jäsenille. Muiden henkilöiden luomitarkastukset lopetamme tästä hetkestä lähtien kokonaan ja ohjaamme heidät jatkossa ihomuutosten diagnostiikasta vastaavan julkisen terveydenhuollon piiriin.

Ihotarkastuksista luopuminen vapauttaa hoitajat tekemään syöpätyön perustehtäviä, eli tarjoamaan entistä vahvemmin tietoa, toivoa ja tukea syöpäpotilaille sekä heidän perheilleen ja läheisilleen. Pyrimme jatkossakin tarjoamaa hoitajien palveluja eri puolilla maakuntaa, toteuttamaan erilaisia tilaisuuksia ja koulutuksia, välittämään tukihenkilöitä tukea tarvitseville ja ohjaamaan vertaistukiryhmiä. Teemme työtämme julkisen sektorin rinnalla ammattitaidolla ja vankalla syöpätyön kokemuksella. Toivomme voivamme palvella entistä paremmin ihmisiä, joita syöpä huolettaa ja koskettaa.

5.8.2020