Mikä on Vahvistu syöpädiagnoosin jälkeen -tapahtuma?

Mikä on Vahvistu syöpädiagnoosin jälkeen -tapahtuma?Edessalo säätiön tila päärakennus

Tämä kutsu on sinulle, jolle on jossain elämäsi vaiheessa diagnosoitu syöpä. Voi olla, että olet sairauden kanssa ohittamassa hoitovaiheen tai olet jo sairautesi kääntänyt voitoksi.

Tule kokemaan ikimuistoinen hetki ihastuttavassa Edessalon saaressa Päijänteellä – luonnonkauniissa ja historiallisessa ympäristössä!

Tarjolla on ainutkertainen mahdollisuus viettää pari virkistävää ja kuntouttavaa päivää samanhenkisten ihmisten kanssa ja nauttia luonnon vaikuttavuudesta, ohjelman tuottamista oivalluksista sekä hetkistä itsesi kanssa. Vuosien 2019 ja 2020 osallistujat ovat olleet haltioissaan kokemuksistaan osallistuttuaan tapahtumaan.

Edessalon tila

Edessalon saaressa sijaitsee 1800-luvulta peräisin oleva päärakennus pihapiireineen. Saareen on noin 20 minuutin venematka.

Edessaloon on valmistunut viihtyisiä, maanläheisiä kahden hengen yöpymistiloja niin päärakennukseen kuin piha-aittaankin. Päärakennuksesta löytyvät myös yhteiset wc-, peseytymis- ja saunatilat. Edessalo säätiön tila aitta

Tapahtumien järjestäjä

Tapahtumien järjestäjänä toimii vuonna 2011 perustettu Tellervo Edessalon säätiö, jonka tarkoituksena on Tellervo Edessalon testamentin toteuttamiseksi mm. edistää ja järjestää syöpäpotilaiden kuntoutus- ja virkistystoimintaa Edessalon tilalla. Säätiö vastaa kaikista näiden tapahtumien kuluista pois lukien matkakulusi kotipaikkakunnaltasi Jämsään kokoontumispaikalle ja sieltä takaisin kotiin.

Tapahtumaryhmät heinä-elo-syyskuussa 2021

–       14. – 16.7. (ke – pe) naisten ryhmä

–       16. – 18.7. (pe – su) miesten ryhmä

–       25. – 27.8. (ke – pe) naisten ryhmä

–       27. – 29.8. (pe – su) naisten ryhmä

–       1. – 3.9. (ke – pe) naisten ryhmä

–       3. – 5.9. (pe – su) miesten ryhmä

Keskiviikkoryhmän lähtö tapahtuu Jämsän keskustasta kello 17, ja paluu on perjantaina Jämsään noin kello 16. Perjantairyhmän lähtö tapahtuu Jämsästä kello 17, ja paluu on sunnuntaina noin kello 16.00.

Yleistä järjestelyistä

Valitut osallistujat matkaavat yhteiskuljetuksella Jämsän keskustasta veneen lähtöpaikkaan, venematkan saareen ja takaisin sekä paluumatkan lähtöpaikkaan. Sinun tehtäväksesi jää saapua yhteiseen kokoontumispaikkaan Jämsän keskustaan sovittuun ajankohtaan mennessä.

Tapahtuman aikana saat aamupalan, lounaan, illallisen ja iltapalan ohjelman mukaisesti. Virvokkeita voi nauttia oman tarpeen mukaan.

Majoittautuminen tapahtuu jaetuissa kahden hengen makuutiloissa. Järjestäjä ei pysty järjestämään yhden hengen makuutiloja osallistujaryhmien ollessa täysiä.

Huomioithan, että sinua ei osallistujana ole vakuutettu tapahtuman aikana järjestäjän toimesta.

Mitä tarvitset mukaan?

Ota mukaasi:

• avointa mieltä,
  • reipasta retkeilymeininkiä,
  • ystävällisyyttä kanssamatkaajia kohtaan,
  • mahdollisuuden antamista itselle ja toisille omiin oivalluksiin sekä
  • lisäksi matkalaukkuun
    • rennot ja mukavat vaatteet sekä sisätiloihin että ulos säänmukaisesti,
    • sisäkengät/tossut/villasukat,
    • uimavarusteet halutessasi,
    • henkilökohtaiset hygieniatuotteet sekä lääkkeet,
    • pyyhe ja liinavaatteet: lakana, pussilakana ja tyynyliina.

Osallistumisen rajoitteet

Tapahtumaan voit tulla juuri sellaisena kuin olet, ilman hienostelua tai laittautumista: olemme luonnon lapsia luonnon keskellä.

Edessalon maasto on kuitenkin hieman vaikeakulkuista. Se nousee kuin luontopolku rannasta ylös päärakennukselle. Osa makuutiloista on yläkerrassa, joten tämä asettaa hieman haasteita liikkumiseen. Kohteessa ei pysty käyttämään esim. kävelytukia tai muita vastaavia apuvälineitä. Järjestäjän taholta ei ole myöskään mahdollista toteuttaa henkilökohtaista avustamista paikan päällä.

Koska kohde sijaitsee saaressa, lähimpään sairaalaan on hätätilanteessa sekä vesi- että maanteitse kuljettavaa matkaa. Mikäli siis terveydentilasi vaatii akuuttia hoitoa tai tälle on vaara olemassa, tapahtuma ei ehkä vielä tässä vaiheessa sovellu sinulle.

Otathan nämä rajoitteet huomioon arvioidessasi omaa osallistumistasi tapahtumaan. Tapahtumien järjestelyissä noudatetaan viranomaisten ohjeistuksia koronapandemian suhteen.

Ohjelmasta

Tapahtumapäiville on järjestetty sekä ohjattua ohjelmaa että tilaa vapaille vertaiskohtaamisille.

Ohjatuissa osuuksissa hyödynnetään tutkittuja, ratkaisukeskeisiä ja positiivisen psykologian menetelmiä, joiden tavoitteena on siirtää sairastuneen tai kuntoutujan ajatus-, tunne- ja toimintamaailmaa kohti myönteistä. Ohjelma voimaannuttaa sinua omista lähtökohdistasi suuntaamaan elämääsi omien toiveiden ja tavoitteiden mukaisesti.

Ohjelma ei vaadi sinulta ennakko-osaamista, vaan kaikki tapahtuu ohjatusti ja vapaaehtoisuuteen perustuen. Kyse ei ole mistään terapiasta, vaan diagnoosin jälkeen eteenpäin suuntautuvasta kuntouttavasta toiminnasta, jossa saat itsellesi työkaluja omaan elämään ja oman hyvinvoinnin parantamiseen.

Virkistäytymisosiot sisältävät mm. luonnosta nauttimista, saunomista, uimista, makkaranpaistoa iltanuotiolla sekä verkostoitumista ja kokemusten jakamista yhdessä toisten osallistujien kanssa.

Aikaisempien vuosien osallistujien kokemuksia

Tapahtumia on järjestetty 2019 ja 2020 kesinä. Osallistujat ovat antaneet seuraavaa palautetta tapahtumasta:

• ympäristö on täydellinen, luonto tärkeä osa kokonaisuutta
  • viikonlopun sisältö on antoisa ja joustava, soveltuu hyvin eri ikäryhmille
  • viikonlopusta on saanut vertaistukea
  • ohjelma on ollut voimaannuttava, vetäjä innostava, asiansa takana seisova sekä helposti lähestyttävä
  • viikonlopussa on ollut lämmin ja turvallinen ilmapiiri

Osallistujat ovat antaneet itse ohjatusta sisällöstä arvosanan 4,8 /5 ja kaikki ovat suositelleet sisältöä sekä osallistumista tapahtumiin. Ohjelmaa on pidetty miellyttävänä kokemuksena, josta on saanut itselle oivalluksia, selkeitä esimerkkejä ja neuvoja.

Kaiken kaikkiaan on todettu, että ”kaikilla syöpädiagnoosin saaneilla pitäisi olla mahdollisuus tällaiseen kokemukseen”. Onko tällä kertaa nyt sinun vuorosi tulla mukaan?

Kiinnostuitko?

Mahtavaa! Ilmoittaudu tapahtumaan heti niin varmistat mukaan pääsyn!

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Lisätietoja saat sähköpostilla osoitteesta mari@marisarajarvi.fi