Miten syöpä vaikuttaa talouteesi? Vastaa kyselyyn!

Käynnissä on eurooppalainen tutkimus, jolla selvitetään, millaisia taloudellisia tai sosiaalisia vaikutuksia syöpään sairastuneet kohtaavat sairauden tai hoitojen vuoksi ja miten niistä selviydytään. Tutkimuksen tavoitteena on parantaa syövän hoitoa tulevaisuudessa.

Jotta tutkimuksesta on hyötyä myös Suomessa, tarvitsemme mukaan suomalaisia potilaita. Pääset vastaamaan kyselyyn tästä linkistä. Kyselylomakkeen toisella sivulla pääset valitsemaan kieleksi suomen tai ruotsin.

Syöpään sairastuminen voi heikentää merkittävästi sairastuneen ja hänen perheensä taloudellista tilannetta. Sairauden takia voi joutua vähentämään työntekoa, mutta samaan aikaan sairaus voi tuoda ylimääräisiä kustannuksia. Näitä ovat esimerkiksi lääkkeistä, erikoisvälineistä, proteeseista, matkoista tai lastenhoidosta johtuvat kulut.

Yhteiseurooppalaisella kyselytutkimuksella selvitetään nyt syöpään sairastuneiden taloudellista tilannetta diagnoosin jälkeen. Suomessa kyselystä vastaavat Syöpäjärjestöt ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS). Kysely tehdään yhdessä Alankomaiden syöpäinstituutin kanssa. Kyselytutkimusta koordinoivat European Fair Pricing Network (EFPN) ja Euroopan syöpäinstituuttien kattojärjestö (OECI).

Kyselyyn voi vastata jokainen syöpään sairastunut, jonka syöpädiagnoosista on korkeintaan kaksi vuotta. Kyselyyn vastataan anonyymisti. Kysely on auki toukokuun loppuun saakka.

Vastaa kyselyyn.