Syöpäjärjestöjen kannanotto: hoitajalakko ja syöpäpotilaat

Syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä huoli syöpähoitojen jatkumisesta hoitajalakon aikana on erittäin ymmärrettävä. Jaamme saman huolen ja edellytämme, että syöpäpotilaiden hoidot jatkuvat samalla tavalla kuin ennen lakkoa. Sekä työnantajan että työntekijäpuolen on ymmärrettävä, että hoitojen keskeytyminen tai viivästyminen voi johtaa huonompaan hoitotulokseen – jopa potilaan menehtymiseen ennenaikaisesti.

Hoitajien rooli syöpäpotilaiden hoidossa on aivan olennainen. Syöpäpotilas kohtaa hoitotoimenpiteissä useimmin juuri hoitajan ja hänen roolinsa hoitotoimenpiteiden suorittamisessa ja potilaan tukemisessa on erittäin tärkeä. Syöpäjärjestöt toivoo, että työehtosopimusneuvotteluissa löytyy sellainen ratkaisu, että jatkossakin syöpäpotilaiden hoitoon riittää työolosuhteisiinsa tyytyväisiä hoitajia ja lääkäreitä.