Euroopan syöpäviikon teemama syövän vaikutus seksuaalisuuteen

Tällä viikolla vietetään Syöpäviikkoa. Syöpäviikon aikana nostetaan esiin teemoja, jotka liittyvän syöpään ja sen vaikutuksiin sairastuneen elämässä. Tänä vuonna teemana on syövän vaikutus seksuaalisuuteen. Aihe on usein vaiettu ja voidaan kokea, ettei seksuaalisuus ole tärkeää, kun elämässä on vakava sairaus.

Seksuaalisuus on kuitenkin osa meidän jokaisen elämää, se on ominaisuus, joka meillä kaikilla on syntymästä kuolemaan. Seksuaalisuus on läheisyyttä, kosketusta, kokonaisvaltaista hyvinvointia. -Seksi on vain yksi osa seksuaalisuutta.

Monet naiset kokevat erityisesti rintojen ja hiusten olevan naisellisuutensa ydintä ja niiden menetys saattaa iskeä rajusti omaan seksuaalisuuteen. Lue Syöpä-lehden haastattelusta, kuinka Mari Putkonen koki muutokset naisellisuuteensa sairastuttuaan rintasyöpään 44-vuotiaana.

Lue Mari Putkosen haastattelu Kaikki syövästä-sivustolta

Valtaosa eturauhassyöpäpotilaista toipuu sairaudesta, mutta hoidoista seuraa usein seksuaalisia vaikeuksia ja virtsaamiseen liittyviä ongelmia. Fysioterapian professori emeritus Esko Mälkiä sai eturauhassyöpädiagnoosin vuonna 2010.

Lue Esko Mälkiän haastattelu Kaikki syövästä-sivustolta