Roosa nauhan suunnittelijat yhtenä rintamana rakkaudesta elämään

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksellä tuetaan suomalaista syöpätutkimusta. Tämän vuoden teemana on lasten syövät. Keräyksellä tavoitellaan vähintään neljän miljoonan euron pottia syöpätutkimukselle. Roosa nauhan suunnitelleet Toni ja Sipe kannustavat kaikkia mukaan liittymään yhteiseen rintamaan.

Vuoden 2023 Roosa nauhat nyt myynnissä yhdistyksellä. Hinta 5 €

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksen tuotoilla tuetaan kaikkien syöpien tutkimusta Suomessa. Keräys alkaa 21.9. ja jatkuu lokakuun loppuun. Syöpäsäätiö on Suomen merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja.

Toni ja Sipe: Lapsen syöpä koskettaa ja tuntuu väärältä

Tämän vuoden Roosa nauhan suunnittelivat Apulanta-yhtyeestä tutut Toni Wirtanen ja Sipe Santapukki. He pitävät syöpätutkijoiden työtä äärimmäisen tärkeänä. ”Syöpätutkimusta tehdään silloinkin, kun emme itse tiedä, että joku tekee jotakin meidän puolestamme. Se työ on epäitsekkyyttä puhtaimmillaan,” Sipe sanoo.

”Omasta lähipiiristäni on mennyt ihmisiä syövälle. Syöpä-sanalla on aika pelottava ja toivoton kaiku. Liian moni tapaus on johtanut siihen ikävimpään lopputulokseen. Lapsen syöpä koskettaa, ollaan elämän perustavanlaatuisten asioiden äärellä”, sanoo Toni Wirtanen.

”Lapsen syöpä tuntuu yksinkertaisesti väärältä. Roosa nauha -keräys voi olla ratkaiseva elementti, joka kääntää tilanteen voiton puolelle. Halusimme suunnittelemaamme Roosa nauhaan mukaan pienen niitin, joka merkitsee viimeistä niittiä syövälle”, Sipe toteaa.

”Elämä on jatkuvaa kapinaa kuolemaa, tyhjyyttä ja unohdusta vastaan. Syöpä on äärimmäisen epäreilu hyökkäys elämää vastaan. Siksi olemme halunneet tuoda Roosa nauha -kampanjaan kapinahengen ja yhteisen rintaman, joka koostuu rakkaudesta, yhteishengestä ja toivosta”, Toni kertoo.

Toni ja Sipe ovat suunnitelleet rintanauhan lisäksi myös uuden Roosa nauha -rannekkeen.

Katso Roosa nauha 2023 suunnittelijoiden Tonin ja Sipen haastattelu

Teemana lasten syövät

Roosa nauha -keräys nostaa tänä syksynä esille lasten syövät.

Suomessa sairastuu syöpään noin 160 lasta vuodessa. Lasten syövistä noin kolmasosa on leukemiaa, kolmasosa aivokasvaimia ja loput muita erilaisia harvinaisia syöpäsairauksia.

Onneksi valtaosa, neljä viidestä lapsisyöpäpotilaasta paranee. Tutkimuksen avulla luodaan yhä parempia hoitoja ja valoisampaa tulevaisuutta syöpään sairastuville lapsille. Jokainen estetty syöpäkuolema on tutkimuksen ansiota.

Roosa nauha -keräys on käynnissä 21.9.–31.10. Viiden euron hintaisia Roosa nauhoja myyvät K-ryhmän kaupat, S-ryhmän ketjut ja Lindex sekä alueelliset syöpäyhdistykset ympäri Suomen.Nauhoja on myynnissä syöpäyhdistysten lisäksi Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland -potilasjärjestön sekä Sylva ry:n kautta.

Uutuustuotetta Roosa nauha -ranneketta on myynnissä Keskon, S-ryhmän ja Lindexin myymälöissä rajallinen määrä. Rannekkeen hinta on yhdeksän euroa.